Byta växellänkage saab 9000 CSE-97

the_eagle
6 december 2008 · 167 Inlägg

Hej! Jag har en jättesladdrig växelspak och svårt att få i växlarna, nu är spaken helt lös upp och ner också. Var på Saab och de sa att det var växellänkaget som behöver bytas.
Jag har tagit loss konsolen mellan sätena och demonterat dammasken till spaken, det enda jag ser där är något vitt plastaktigt som sitter helt löst, kring det vita plasten sitter det som ett nållager längs ner på spaken....
Jag har försökt att demontera fläktutblåset som sitter under framstolarna, men det går bara att flytta lite, sedan sitter det fastklämt under framsätena. Sedan sitter hela alltihopa i som en stålfot med fäst med fyra bular.
Finns det någon snäll som kan förklara för mig hur jag ska gå till väga?
Någon som har en bild på hur det är uppbyggt?

Bmw 325iT 2006
Fredrik-79
7 december 2008 · 2 164 Inlägg

Om du kan komma under bilen blir de lättare med.
För du ska kunna koppla bort växlingslängaget så är de både över och underifrån du måste ha koll på.
Ett tips är att du skaffar en verkstads handbok så du vet hur du ska göra. För du måste justera in växlarna sen efter.
Byt även växlingslänkage gummit som brukar bli dåligt med tiden.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
kaptenroed
7 december 2008 · 120 Inlägg

Tycker ni är lite väl ute och cyklar ang. växellänkaget. Växellänkaget sitteri motorutrymmet (inte inne i kupén) där växelspakens längsgående axel går ut genom torpedväggen. Växellänkaget kopplar alltså fysiskt ihop växelspakens axel och växellådans axel. Den är ledad och original är den uppdämpad med en gummibussning. Om du vill få bort lite av Saabens "spaghetti-låda-känsla" kan man köpa ett stelt länkage på www.racestuff.se. Väl värt pengarna enl. mig, fast dock en hel del dyrare än original.

För att demontera det måste du pilla in händerna bakom spjällhuset och lokalisera länkaget. På växelspakssidan sitter det med en mutter (13mm? Typ slangklämskoppling) och på växellådssidan sitter det med en konisk pinne som är stucken genom både länkaget och växellådans axel uppifrån och ner och sitter fast med en 10mm mutter på undersidan.

Här är det knepiga; oftast sitter denna pinne som f*n och kräver en hel del bank med hammare eller annat tillhygge underifrån. Men det brukar gå om man ger sig fan på det. Kan behöva byta den koniska pinnen eftersom man slår sönder gängorna lätt (kostar en hundring drygt på Saab har jag för mig). Innan du byter ska du lägga lådan i fyrans växel.

Efter byte låter man muttern på växelspakssidan sitta lite löst och så sticker man ner en skruvmejsel eller liknande i växellådan (finns en svart plastplugg som man drar ut, leta lite på lådan så hittar du den.) Ligger lådan i fyrans växel ska det inte va några problem att få ner den. Samma sak gäller inne i bilen, demontera den svarta plastringen (sitter med en Torx20) runt växelspaksdamasken så finns där ett hål som du kan stoppa ner en skruvmejsel i när du har fyrans växelläge i.)

När du har fixerat både lådan och spaken i fyrans växelläge spänner du växellänkaget och sen är det bara att tuta och köra. Lite kladdiga instruktioner men är det något som du inte förstår så bara skriv smile

//Jenz

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
the_eagle
7 december 2008 · 167 Inlägg

Trodde att den satt under själva spaken inne i bilen....för där är allt helt glappt, de där vita plastdetaljerna sitter helt löst.

Bmw 325iT 2006
Evil_90 +Uppfinnare+
7 december 2008 · 643 Inlägg

the_eagle skrev:
Trodde att den satt under själva spaken inne i bilen....för där är allt helt glappt, de där vita plastdetaljerna sitter helt löst.

nä, växellänkaget kan du se uppifrån i motorrummet, be någon sitta i bilen och röra lite på växelspaken, så ser du ner mellan motor och torpedvägg, så ser du växellänkaget röra sig därnere. Typisk Saab-sjuka har jag för mig tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
the_eagle
7 december 2008 · 167 Inlägg

ok, nu har jag lokaliserat vad den sitter. Tidigare lossnade den koniska pinnen bort och jag ersatte den med en bult och mutter, så den är ganska nyligen lossad. Så det är bara pinnen och muttern som sitter kanske 10 cm ifrån torpedväggen mot växellådan som behöver lossas? Hur ser man om det verkligen är länkaget som är dåligt, det kanske bara behöver göras en justering?
Inne i bilen har jag fått tillbaka de vita plastdelarna, men det ramlade bort en liten fjäder, frågan är vad den ska sitta?
Går det att justera växlarna ovanifrån eller måste man under bilen, behöver man isåfall hissa upp bilen?
Justerar man växlarna genom att lossa 13-muttern och låta växelstången glida in i länkaget, sedan drar man bara åt, 13-muttern? Man justerar den bara i längsled så att säga? Min spak är glapp i sidled, då  är det gummibussningen som är dålig på länkaget som är dålig eller?

Senast redigerat av the_eagle (7 december 2008)

Bmw 325iT 2006
the_eagle
7 december 2008 · 167 Inlägg

Har laddat haynes reparationshandbok nu. Där står det dock att det troligaste orsaken till sladdrig växelspak är att det är bussningarna mellan växelspak och växelföraraxeln, alltså själva gaffeln som spaken sitter fast på, trodde att det var det som var själva länkaget. Men hur vet man om själva länkaget är dåligt också?

Bmw 325iT 2006
Fredrik-79
7 december 2008 · 2 164 Inlägg

Är den sladdrig i spaken är de just länkage gummit som är dåligt.
Sällan de är nått inne i bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
the_eagle
7 december 2008 · 167 Inlägg

Tror att jag byter både länkaget och bussningarna inne i bilen när jag håller på, det enda jag är orolig för är justeringen av växlarna efteråt.
Tänkte beställa allt ifrån speedparts, där kostar det 279 kr, på saab 1040 kr......kan det vara så stor skillnad när det ändå rör sig om en gammal bil som man bara har kvar något år till kanske?

Bmw 325iT 2006
the_eagle
9 december 2008 · 167 Inlägg

När man lossar "13" muttern på länkaget är det omöjligt att få loss själva länkaget, det sitter som satan, i ändan med sprinten lossade det direkt.
Det är ju så trångt att komma åt.....

Bmw 325iT 2006
the_eagle
9 december 2008 · 167 Inlägg

Sådär nu är det fixat, fungerade perfekt med speedparts länkage. Fruktansvärt trångt att komma åt bara. Det enda jag inte tycker är helt 100% är 5:ans växel, tycker att det kan vara lite svårt att få i rätt ibland.
Tack för hjälpen alla hjälpsamma och duktiga människor!!

Bmw 325iT 2006
Dr_olds
10 december 2008 · 16 Inlägg

Justera länkaget, ett borr ca 4mm i hålet i vxl där gummi proppen sitter, justera lägena med 3:an i både på lådan och på spaken, eller justera på måfå det är säkert bara en justeringssak (växelväljarstången är lättrad för att kunna justeras, 13 mm muttern)

Fredrik-79
10 december 2008 · 2 164 Inlägg

4ans växel är de och man sätter in en sprint på lådan och sen på växel spaken och sen justerar man.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang