4028
Sök

16v turbo projekt

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#1
har en fundering på att bygga turbo på en b234f motor. men nu till frågan, måste man kompsänka kolvarna?

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 december 2008
#2
Beror ju alldeles vad du har för mål. Men det rukar ju vara en fördel wink.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#3
har ett mål på 300-400hk. fast de beror ju helt på vad allt kommer att kosta till slut:/

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 december 2008
#4
´Billigt blir det aldrig om man vill att det ska hålla i längden. Men om du ska köra på bensin lär du ju kompsänka då. Fast är det inte lika bra att beställa smidda kolvar som redan är komsänkta då?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#5
har funderat på att köpa kolvar och stakar, men tar motorn stryk om man kör med högt komp och turbo?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 december 2008
#6
Motorn tar stryk ja, framförallt så kommer inte kolvarna att hålla speciellt länge, och inte stakarna heller.
Om du inte håller dig på ett ladd mellan 0,1-0,5 bar MAX, då kanske kolvarna håller om du kör på bensin.
Rätt mappat och på e85 så kan du kanske ladda mellan 1,0-1,5 bar tror jag.

/Påsen

PÅSEN RACING

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#7
ok. me vet du var man kan få tag på kompsänkta kolvar och stakar relatift billigt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2008
#8
kolvarna fixar du med en svarv utan problem

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#9
men hur mycke skall man svarva på orginal kolvarna?

699 Inlägg
13 december 2008
#10
Kan du inte ta kolvarna från K-motorn annars, då får du låg komp smile

Bilgalen elektriker :)

290 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#11
jo, men slår inte ventilerna i eftersom de e en 16v och inte en 8v?

699 Inlägg
13 december 2008
#12
Vet faktiskt inte, du får väl fräsa ur för dem annars smile Förmodligen så tar det inte i då kolvtoppen inte när lika högt upp...
Senast redigerat av JonasHalt (13 december 2008)

Bilgalen elektriker :)

69 Inlägg
15 december 2008
#13
det är så mycket snack om att det inte håller och det gör inte allt heller men motorn klarar iallafall 1bar över det så smälter kolvarna men strax under 1bar så är det lugnt men sen kommer ju resten inte att hålla tex vxl. men måste du kompsänka så köp en 2mm kopparpakning och strunta i wastgateslangen. och det är inget jag har hört tror eller varigt med en kompis. det är egna erfarenheter


153 Inlägg
15 december 2008
#14
kolla min 240 , en 16v Turbo! Byggd på ett B230f block m.m.
Förresten va e de för mening att köpa en kopparpackning som e 2mm, när original packningen e 1,7mm.
Köp Sten parners 3mm stålpackning isf.
Senast redigerat av Tic (15 december 2008)

Tuned By Nenne !!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 december 2008
#15
lindberg_racing skrev:
det är så mycket snack om att det inte håller och det gör inte allt heller men motorn klarar iallafall 1bar över det så smälter kolvarna

vad är det för skitsnack? kör 1.4 i min hink och har gjort det i över ett år och kolvarna såg hur fina som helst ut när jag bytte ringar i höstas! svarvade orginalkolvar ska tilläggas.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

204 Inlägg
15 december 2008
#16
alltså sök lite. för övrigt var det en som la upp en tråd om det här och han hade turbokoverterat en 16 valve  med orginal botte och fot ut 500+ vet ej om det till och med var 550+ så det ska väll hålla. men som han sa så spelar det ju roll hur bra mappad den blir om den ska hålla
Senast redigerat av Matz-The-Man (15 december 2008)


entusiast.
45 Inlägg
15 december 2008
#17
klämmer in ett inlägg här på att passa på o fråga om man kan slänga i turbo i en opel calibra 2.0 16v? 90, och om det blir något speciellt dyrt/svårt? om det går.. tacksam för svar!

290 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#18
lindberg_racing skrev:
det är så mycket snack om att det inte håller och det gör inte allt heller men motorn klarar iallafall 1bar över det så smälter kolvarna men strax under 1bar så är det lugnt men sen kommer ju resten inte att hålla tex vxl. men måste du kompsänka så köp en 2mm kopparpakning och strunta i wastgateslangen. och det är inget jag har hört tror eller varigt med en kompis. det är egna erfarenheter

men sen e de ju de med olje returen:/ varför strunta i wastgate slangen?

Mr.
253 Inlägg
16 december 2008
#19
calibrax skrev:
klämmer in ett inlägg här på att passa på o fråga om man kan slänga i turbo i en opel calibra 2.0 16v? 90, och om det blir något speciellt dyrt/svårt? om det går.. tacksam för svar!

Nej det klarar en vanlig svensson på 5 minuter. Köp en turbo och spika på den på grenröret bara. Alternativt läs FAQ ang turbokonvertering.

Köpes:
18T Turbo


Sök