bmw 330 e46 vs Golf Gti dsg (200hk)

_Starlet_
15 december 2008 · 116 Inlägg

Bjork skrev:

steifan skrev:
Efterfrågas ej i tråden med bjuder på lite tider, ev är väl tidigare 330Ci lite lättare.

BMW 330 Ci Coupé - 2004
Test in ams 01/2004
Gewicht     1532 kg (ev är väl tidigare 330Ci lite lättare?)
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
Vmax     250 km/h



VW Golf V 2.0 T-FSI GTI - 2004 (Serie) [obs 6växlad manuell]
Test in ams 24/2004
Gewicht     1400 kg
0 - 80 km/h     5,0 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     11,4 s
0 - 140 km/h     13,4 s
0 - 160 km/h     17,8 s
0 - 180 km/h     - s
Vmax     235 km/h


Ganska jämnt, DSG-bilarna lär ju vara lite snabbare?


http://www.einszweidrei.de/

Med DSG tror ja Golfen avverkar 0-100 på 6.9 sek. om ja minns rätt..men ja lovar inget tongue

tror i längden att BMWn är mest vettig, iaf om du ska ha den året om.
Sen kostar de att åka BMW med stor motor..men de fattar du nog?!

OT: Tkr snart de e dags att nypa lille "Dawe_A" i örat om han inte skärper sig...eller så är
han välkommern tillbaka när han köpt sin bmw, audi, skyline, supra eller va han nu ska ha..

ja bryr mig inte så mkt om försäkringkostander, de är förbrukningen som ja vill veta. om den är mkt törstigare än golfen?

s12 Nissan Gazelle
16 december 2008 · 1 460 Inlägg

_Starlet_  : tjena jag skulle ha tagit bmw istället för vw

Nissan Silvia
tobee
16 december 2008 · 735 Inlägg

330Ci är relativt snål.

Långkörning

Falun-sälen-Falun 3 personer + packning med skidor och allt vad det innebär,  70-100 km/h jämn fart större delen av vägen ett snitt på 75km/h : 0.78l/mil.
Falun-sthlm-Falun ensam realtivt hård körning 90-200km/h med snittfart 120km/h: 0.85l/mil
Falun-sthlm-falun 2 pers lugn takt, snittfart 80kmh: 0.72l/mil

Blandad lugn körning, många kallstarter, 70% småstad brukade jag ligga mellan 0.9-1 l/mil

Hård blandad sommarkörning med 70% småstad och en hel del högfartsrekord på motorväg: 1-1.2l/mil

Har aldrig kommit över 1.2 liter per mil och då körde jag med tung gasfot speciellt på sommaren

Ska tillägga att 330 går på 98 oktan

STriiiker
17 december 2008 · 609 Inlägg

Trådskaparen: Eftersom du ska pendla så skulle jag rekommendera 330. Min svåger hade en sådan, en fantastisk bil att köra längre sträckor med. (har provkört en golf, inget fel på den, men rent komfortmässigt skulle jag nog välja en 330 vid långkörningar)

Rquired Allmänt envis
18 december 2008 · 12 512 Inlägg

tobee skrev:
330Ci är relativt snål.

Långkörning

Falun-sälen-Falun 3 personer + packning med skidor och allt vad det innebär,  70-100 km/h jämn fart större delen av vägen ett snitt på 75km/h : 0.78l/mil.
Falun-sthlm-Falun ensam realtivt hård körning 90-200km/h med snittfart 120km/h: 0.85l/mil
Falun-sthlm-falun 2 pers lugn takt, snittfart 80kmh: 0.72l/mil

Blandad lugn körning, många kallstarter, 70% småstad brukade jag ligga mellan 0.9-1 l/mil

Hård blandad sommarkörning med 70% småstad och en hel del högfartsrekord på motorväg: 1-1.2l/mil

Har aldrig kommit över 1.2 liter per mil och då körde jag med tung gasfot speciellt på sommaren

Ska tillägga att 330 går på 98 oktan

Kör på liknande siffror med farsans 330, eller den vill aldrig över 1.1 ifs. Kan tänka mig att man får köra rätt illa då tongue Men den är riktigt snål i förhållande till vikt och effekt iaf.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KG
18 december 2008 · 385 Inlägg

tobee skrev:
330Ci är relativt snål.

Långkörning

Falun-sälen-Falun 3 personer + packning med skidor och allt vad det innebär,  70-100 km/h jämn fart större delen av vägen ett snitt på 75km/h : 0.78l/mil.
Falun-sthlm-Falun ensam realtivt hård körning 90-200km/h med snittfart 120km/h: 0.85l/mil
Falun-sthlm-falun 2 pers lugn takt, snittfart 80kmh: 0.72l/mil

Blandad lugn körning, många kallstarter, 70% småstad brukade jag ligga mellan 0.9-1 l/mil

Hård blandad sommarkörning med 70% småstad och en hel del högfartsrekord på motorväg: 1-1.2l/mil

Har aldrig kommit över 1.2 liter per mil och då körde jag med tung gasfot speciellt på sommaren

Ska tillägga att 330 går på 98 oktan

Äntligen nån som har samma siffor som jag tongue Folk tror inte mig när jag säger att dom går att köra så snålt, fast än att det är uppmätt vid tankning och inte enbart med färddatorn smile

Känns lite surt när farsan körde på 0,74 på långkörning i sin 330 och jag i min dåvarande Honda Civic 1,5 körde på 0,69. Man färdas ju 100 ggr bekvämare (och snyggare) i 330:n, så det lilla jag sparade hade jag lätt betalat för att åka i BMW:n tongue
Så jag säger; Köp 330:n!

Alex_M Steker som aldrig förr
18 december 2008 · 503 Inlägg

nu ska vi ta opp det här med stora bmw sexor och förbrukning.

1. M3an som jag hade förut. Va en E46a. och landsväg drog den ungefär 0.8-0.9.
2. Blandad körning låg den ungefär på 1.1-1.2 och då var det en hel del urgasningar.
3. Stadskörning så drog den ungefär 1.1.-1.2 där också. Så det är inte ens farligt med tanke på hur stor volym och HK antal den motorn har. jaja struntsamma. nu till 330.

Köp ingen golf. Pissig byggkvalitet samt så är den framhjulsdriven.

Du får mycket mer körglädje i en bmw!

Jag skulle välja 330in alla dagar i veckan

8-)
Rquired Allmänt envis
18 december 2008 · 12 512 Inlägg

Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan ^^

Senast redigerat av Rquired (18 december 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
18 december 2008 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:
Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan.

Fattar heller inte varför alla säger att BMW dricker mycket soppa..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
MrVain
18 december 2008 · 904 Inlägg

n0b0dy_ skrev:

Rquired skrev:
Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan.

Fattar heller inte varför alla säger att BMW dricker mycket soppa..

Verkar vara helt annat på autopower.. där verkar alla M3 e46or dra betydligt mer smile min egna erfarenhet är också att de drar mer än vad ni beskriver.. Kan ju ha en del att göra med körsätt också

Senast redigerat av MrVain (18 december 2008)

De ska va gött å leva
Rquired Allmänt envis
18 december 2008 · 12 512 Inlägg

MrVain skrev:

n0b0dy_ skrev:

Rquired skrev:
Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan.

Fattar heller inte varför alla säger att BMW dricker mycket soppa..

Verkar vara helt annat på autopower.. där verkar alla M3 e46or dra betydligt mer smile min egna erfarenhet är också att de drar mer än vad ni beskriver.. Kan ju ha en del att göra med körsätt också

Känner inte riktigt igen mig, tycker det är samma attityd av "varför sägs en bmw dra så mkt?" på AP. Men en M3a är kanske ett dåligt exempel i det här fallet då det är lite av en specialare som är både tänkt och byggd för att gå hårt, men denna går trots det riktigt snålt i förhållande till effekt. Men visst mäter du upp förbrukning över en tank den dan du kör på bana så drar den mer än 1.2 liter milen.

Man kan väl säga att "en M3a drar som en Volvo", eftersom Volvo aldrig gjort en snål bil. Volvo har heller aldrig gjort en bil i närheten av M3s kaliber. Och ta inte ens upp "DRIVe" eller vad den heter, den drar lika mycket (lite) som övriga bilar i (miljö)klassen trots 2/3-delar av effekten. Och 100hp i en V50 gör verkligen själ för den gamla traktor stämplen.

Konstigt att ett märke kan få så mycket uppmärksamhet för att skippa allt vad effekt heter för att komma ner i en normal förbrukning? Only with volvo-only in sweden.

Senast redigerat av Rquired (18 december 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
V10
18 december 2008 ·

MrVain skrev:

n0b0dy_ skrev:

Rquired skrev:
Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan.

Fattar heller inte varför alla säger att BMW dricker mycket soppa..

Verkar vara helt annat på autopower.. där verkar alla M3 e46or dra betydligt mer smile min egna erfarenhet är också att de drar mer än vad ni beskriver.. Kan ju ha en del att göra med körsätt också

Dom drar inte så som folk säger, oftast skriker folk pga avundsjuka eller fördomar och förmodar att eftersom bilen är dyr, ja klart att den då också drar mycket bensin. Gamla BMW drar mycket men dom har ändrat på det där genom åren, nu är det mycket effekt och lite i förbrukning.

Min kan dra allt mellan 1-6l/mil, men som sagt, det är lite hur man kör.

Förra bilen som var en E60 530i med den nyare motorn på 258 hk drog 0.67l/mil landsväg, ca 0.9l/mil blandat och 1.2l/ stadskörning, väldigt snålt med tanke på motorns storlek och även bilens storlek och vikt.

Jag har kört en del Golf V GTI, en trevlig bil som är pigg men du kommer aldrig åka så fint som i 330i:n, dom skiljer sig åt. Dock, vill du trimma så kostar det inte mycket till Golfen och effekten höjs markant.

Mitt val vore BMW:n, roligare, snabbare, snyggare och trevligare som kompis smile

Senast redigerat av V10 (18 december 2008)

Rquired Allmänt envis
18 december 2008 · 12 512 Inlägg

V10 skrev:

MrVain skrev:

n0b0dy_ skrev:

Fattar heller inte varför alla säger att BMW dricker mycket soppa..

Verkar vara helt annat på autopower.. där verkar alla M3 e46or dra betydligt mer smile min egna erfarenhet är också att de drar mer än vad ni beskriver.. Kan ju ha en del att göra med körsätt också

Dom drar inte så som folk säger, oftast skriker folk pga avundsjuka eller fördomar och förmodar att eftersom bilen är dyr, ja klart att den då också drar mycket bensin. Gamla BMW drar mycket men dom har ändrat på det där genom åren, nu är det mycket effekt och lite i förbrukning.

Min kan dra allt mellan 1-6l/mil, men som sagt, det är lite hur man kör.

Förra bilen som var en E60 530i med den nyare motorn på 258 hk drog 0.67l/mil landsväg, ca 0.9l/mil blandat och 1.2l/ stadskörning, väldigt snålt med tanke på motorns storlek och även bilens storlek och vikt.

Jag har kört en del Golf V GTI, en trevlig bil som är pigg men du kommer aldrig åka så fint som i 330i:n, dom skiljer sig åt. Dock, vill du trimma så kostar det inte mycket till Golfen och effekten höjs markant.

Mitt val vore BMW:n, roligare, snabbare, snyggare och trevligare som kompis smile

Måste kommentera, hur mycket drar inte gamla Volvo då wink Min relativt gamla kör jag på 0,9 utan problem. Och då pockar den på rätt bra ändå.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
V10
18 december 2008 ·

Rquired skrev:

V10 skrev:

MrVain skrev:
Verkar vara helt annat på autopower.. där verkar alla M3 e46or dra betydligt mer smile min egna erfarenhet är också att de drar mer än vad ni beskriver.. Kan ju ha en del att göra med körsätt också

Dom drar inte så som folk säger, oftast skriker folk pga avundsjuka eller fördomar och förmodar att eftersom bilen är dyr, ja klart att den då också drar mycket bensin. Gamla BMW drar mycket men dom har ändrat på det där genom åren, nu är det mycket effekt och lite i förbrukning.

Min kan dra allt mellan 1-6l/mil, men som sagt, det är lite hur man kör.

Förra bilen som var en E60 530i med den nyare motorn på 258 hk drog 0.67l/mil landsväg, ca 0.9l/mil blandat och 1.2l/ stadskörning, väldigt snålt med tanke på motorns storlek och även bilens storlek och vikt.

Jag har kört en del Golf V GTI, en trevlig bil som är pigg men du kommer aldrig åka så fint som i 330i:n, dom skiljer sig åt. Dock, vill du trimma så kostar det inte mycket till Golfen och effekten höjs markant.

Mitt val vore BMW:n, roligare, snabbare, snyggare och trevligare som kompis smile

Måste kommentera, hur mycket drar inte gamla Volvo då wink Min relativt gamla kör jag på 0,9 utan problem. Och då pockar den på rätt bra ändå.

Visst går det, men tänkte mer på modeller som 320 E36, dom drar ju en hel del, men som sagt, det är tidiga modeller. Jag kan inte direkt säg att dom gjort nåt på M5/M6 som dricker som ett hangarfartyg tongue

Senast redigerat av V10 (18 december 2008)

tobee
18 december 2008 · 735 Inlägg

Rquired skrev:
Fan va gött att det finns vettigt folk här på garaget, bmws höga förbruking härstammar från avundsjukan ^^

De som ÄGT en 330 vet vad vi pratar om. Går den som den ska drar den inte mer än en Volvo V70 2.4...

Casy vinnarskalle!
18 december 2008 · 907 Inlägg

Min M3 drar i snitt 1.1-1.2 men då är det 70% landsväg. Enbart landsväg 0.85. I stan ca 1.3

BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW M3 "Crisis" (2002)
Rquired Allmänt envis
18 december 2008 · 12 512 Inlägg

V10 skrev:

Rquired skrev:

V10 skrev:

Dom drar inte så som folk säger, oftast skriker folk pga avundsjuka eller fördomar och förmodar att eftersom bilen är dyr, ja klart att den då också drar mycket bensin. Gamla BMW drar mycket men dom har ändrat på det där genom åren, nu är det mycket effekt och lite i förbrukning.

Min kan dra allt mellan 1-6l/mil, men som sagt, det är lite hur man kör.

Förra bilen som var en E60 530i med den nyare motorn på 258 hk drog 0.67l/mil landsväg, ca 0.9l/mil blandat och 1.2l/ stadskörning, väldigt snålt med tanke på motorns storlek och även bilens storlek och vikt.

Jag har kört en del Golf V GTI, en trevlig bil som är pigg men du kommer aldrig åka så fint som i 330i:n, dom skiljer sig åt. Dock, vill du trimma så kostar det inte mycket till Golfen och effekten höjs markant.

Mitt val vore BMW:n, roligare, snabbare, snyggare och trevligare som kompis smile

Måste kommentera, hur mycket drar inte gamla Volvo då wink Min relativt gamla kör jag på 0,9 utan problem. Och då pockar den på rätt bra ändå.

Visst går det, men tänkte mer på modeller som 320 E36, dom drar ju en hel del, men som sagt, det är tidiga modeller. Jag kan inte direkt säg att dom gjort nåt på M5/M6 som dricker som ett hangarfartyg tongue

Men är något snabbare lol wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ErnadG
19 december 2008 · 212 Inlägg

WTF, OMG, ni gör ju killen helt förvirrad, ta och provkör båda bilarna så vet du svaret bäst alla har olika uppfattningar, jag själv hade köpt gti:n även om jag e mer BMW fanatiker. Gti:n är billigare på alla sätt å vis dessutom får du ny bil, men om du ska ha en 330 M-modell så köp den, mycket snyggare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang