3371
Sök

Starta eget - Vad finns det för olika skåpbilar?

86 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Jag ska köpa en skåpbil som jag kommer använda ett par gånger i mnd för att köra lite möbler, resten av tiden ska den hyras ut.
(jag ska registrera den på företag)

Vad har vi för bra och dåligt att säga om dessa:

- Ford Transit
- Mercedes Vito
- Opel Vivaro
- VW Transporter
- Opel Movano
- VW Crafter
- Mercedes Sprinter
- Renault Master
- Citroën Jumper
- Iveco Daily

Opel och VW Crafter ligger lite över prisklassen vad jag har tänkt mig.
Så stort som möjligt på B kort för max 40000kr hade jag tänkt mig.
Vad har vi mer för skåpbilar i den klassen?

Tänkte först att jag ville ha skåp med bakgavellyft men har hört att det är en del som kan krångla så jag skippar det och köper en bil med vanligt plåtskåp istället.

Så, skriv ner allt möjligt nu.

OEM <3
6 957 Inlägg
21 december 2008
Viton är riktigt trevlig att köra, kvalitétskänsla bakom ratten, VW är å har alltid varit bra.
Forden å Renualt har en gammal granne haft, tyckte de bara va gnäll om dom.

OEM <3

86 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Egna erfarenheter.

- Ford Transit
Ej testat

- Mercedes Vito
Kört många mil med och helt klart trevlig Tyvärr är skåpet aningen för litet.

- Opel Vivaro
Vet ej och ligger i fel prisklass.

- VW Transporter
Kört den gamla modellen, helt ok, men riktigt bullrig.

- Opel Movano
Vet ej och fel prisklass.

- VW Crafter
Vet ej och även den lite dyr.

- Mercedes Sprinter
Kört många mil med till Tyskland osv... behaglig ljudnivå och komfort.

- Renault Master
Samma här, skön bil men otroligt dålig svängradie och opraktisk i stadsmiljön.

- Citroën Jumper
Ej testat (om jag inte hyrt den på Statoil eller OKQ8, kommer inte ihåg)

- Iveco Daily
Kört stora skåpbilen med lyft och tyckte inte om körställningen.

- Peugeout Boxer
Finns i många storlekar, min prisklass dock i Vito storleken = lite för liten.
Riktigt skön sittställning, inte den där 90 graders med foten vinkeln.

12 086 Inlägg
21 december 2008
Du verkar ju ha rätt bra koll själv, köpt den du vill ha.

86 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Ja men det finns ju folk som mekat med dom oxå och / eller hört grannen berätta hur dålig kvalitet eller dyra servicar det är. Hade vart nice med lite teknisk info och inte bara utseendet + komforten smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2008
Ford Transit finns ju i en MÄNGD olika variationer, och har varit i princip ledande innom det här området sedan dom började 1961 wink tongue
Senast redigerat av LeafBox (21 december 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2008
Tycker som sagt att Mercorna är bra bilar med lite komfort och kvalitetskänsla. Men man har sätt en hel del rostiga MB skåp så dessa rostar kanske lika illa som personbilarna. Eller så finns det en hel del ovårdade skåp i Halmstad... roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 337 Inlägg
22 december 2008
VW Transporter (gamla modellen, C4 eller vad den nu heter) är ganska lättmekade, hade ett par sådana på transportgruppen i lumpen. Stryktåliga är de också, och faktiskt roliga att köra (2.5:a och syncro).

Gamla Transiten är väl inte så jätteinspirerande, men den sväljer ju en del och funkar rätt bra. Tycker att motorrummet är lite kasst, men så länge du inte behöver ner där och grotta alltför mycket så är Forrrden ganska vettig.

MB Sprinter, har funkat bra för mig, men har hört mycket skit om dem från tekniker i firman. Iofs kan det vara relaterat till hård användning utomlands, som skåpbil här hemma i Sverige funkar den utmärkt. Dock ska den inte vara speciellt lätt att meka med själv, tydligen mycket som kräver verkstad.

Skaune
22 december 2008
För mig finns bara 2 märken inom lättlastare, mercedes och vw! nya craftern och sprintern e riktigt trevliga, dock e stolarna hårda i sprintern, kolla efter rost även på nyaste sprintern, de rostar sjukt lätt även dessa. Viton och Transportern kommer nog bli för små om du ska köra möbler. har kört nissan och renault oxå, fullkomligt vidriga vad gäller komfort e du lång blir det till o sitta som en soldat! annars får du en obekväm ställing med ben och fötter, dock vill jag minnas att koppling o vxl låda var rätt sköna. nissan opel och renault är ju syskon bilar i lättlastarsegmentet, där e de pris , andrahandsvärde, och service som får avgöra, men bilarna e samma tråkiga. de franska syskonen är peugeot och citroen är väl hyffsat trevliga men kvaliteten och driftsäkerheten är prio ett, därför är det 2 alternativ som går bort för mig. Iveco vill jag inte ens skriva om....
Personligen hade jag köpt en svart Crafter med frontbåge o x-traljus smile. dock vill jag påpeka att crafterns automat vxl ska vara den samma som satt i sprintern förr, den såkallade sprintshift, ingen höjdare direkt...

86 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Hehe, ang stolarna så håller jag med, Master´n har bra ljudnivå men är kanske inte dom skönaste stolarna i. Peugot Boxer tycker jag man satt riktigt skönt i, man kunde till och med sträcka ut benen lite till skillnad mot dom andra där pedalerna sitter i princip UNDER förarsätet !

Ska kolla rost på Sprintern så får vi väl se vad det blir för något.
Har en polare som kör Merca Vito och är nöjd, han känner en Merca mek så kanske går att få lite billigare service på dom, vad vet jag.

Tänkte nog handla på www.kvd.se i Feb när pengarna kommer.

Sök