3684
Sök

När självtänder Bensin , e85 och Diesel?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
När självtänder Bensin , e85 och Diesel? Vilken komp måste man ha?


379 Inlägg
6 januari 2009
#2
Diesel = 250 grader
Bensin = 400 grader

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Volvo850-92
1 682 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
Jag menar Komp. Typ 20 bar i bensin motorn så spikar den.


354 Inlägg
6 januari 2009
#4
Volvo740-88 skrev:
Jag menar Komp. Typ 20 bar i bensin motorn så spikar den.

20 bar i bensinmotorn? smile ,, bra ös i den (toppen genom huven) ..


Volvo850-92
1 682 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#5
skalmanen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Jag menar Komp. Typ 20 bar i bensin motorn så spikar den.

20 bar i bensinmotorn? smile ,, bra ös i den (toppen genom huven) ..

Det var ett exempel.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 januari 2009
#6
Självantändning beror på temperatur, inte tryck.

Temperaturen är dock beroende av volymen och trycket.


Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2009
#7
Diesel självantänder ju redan vid 20 - 30 bar, men för att göra samam sak med bensin måste du upp i typ 50-60 bar... För att få temperatur så det räcker...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 januari 2009
#8
sirmiro skrev:
Självantändning beror på temperatur, inte tryck.

Temperaturen är dock beroende av volymen och trycket.

jaså? inte vet ja då men trodde iaf dieslarna tände sitt bränsle genom kompression, eller du kanske kör via glödstiften?tongue

nedan har rätt bensin ligger mycket högre

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 januari 2009
#9
Mercedesturbodiesel skrev:
sirmiro skrev:
Självantändning beror på temperatur, inte tryck.

Temperaturen är dock beroende av volymen och trycket.

jaså? inte vet ja då men trodde iaf dieslarna tände sitt bränsle genom kompression, eller du kanske kör via glödstiften?tongue

nedan har rätt bensin ligger mycket högre

högre komp = högre temperatur.
högre insprutnings tryck = högre verkningsgrad,

T.ex Common Rail systemet:
CR= Common Rail 1= GEN
CR1 har ett systemtryck på 200-1350 BAR.
CR2 har ett systemtryck på 600-1600 BAR.
CR3 har ett systemtryck på 1200-1800 BAR.
Alla systemen har ett starttryck på 200BAR som varar i ca 2 sekunder efter start.

Den nyaste versionen av Common Rail systemet är CR3. CR3 använder sig av Piezoelektriska bränslespridare som gör det möjligt att spruta in bränsle 7 gånger per insprutningstakt. Tack vare detta så får dieselmotorn en jämnare förbränning vilket gör att "dieselknacket" nästan försvinner. "Common rail" innebär att man endast har ett gemensamt bränslerör ("a common rail") som betjänar samtliga cylindrar och som matas från dieselpumpen som är av högtryckstyp. Högre tryck ger bättre fördelning av bränslet och därmed bättre förbränning och mindre föroreningar
Senast redigerat av The_Mechanic (6 januari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
7 januari 2009
#10
AttackMedic skrev:
Diesel = 250 grader
Bensin = 400 grader

Du menar tvärtom?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...


Sök