4366
Sök

Startmotor fiesta

97 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Hej,

Har en ford fiesta som är svårstartad numera. Det är en fiesta -85 1.1.

När man vrider igång den så gick den för några dagar sedan extremt trögt för startmotorn men den gick igång. Det var visserligen lite varmare ute då men iaf. Nu idag så hände absolut ingenting när jag försökte starta. Alla lampor lyste och strålkastare så det fanns ström i batteriet som också är alldelens nytt.

Den startar direkt med startkablar från en annan bil och fungerar därefter.

Är det startmotorn 100% som är körd? Eller är det generator eller nått annat man ska misstänka? Nån kabel mellan startmotor och batteri eller liknande? Var ska man felsöka och så?

Den har lite halvt låg tomgång också så att det nästan låter som att den ska lägga av.

men tacksam för tips big_smile

21 761 Inlägg
18 januari 2009
Plocka fram en multimeter och mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) samtidigt som du vrider nyckeln i startläge. Om spänningen sjunker ruskigt mycket, tex ner mot 5-6 V, så är det fel på batteriet (ja, även nya batterier kan vara dåliga). smile

Om spänningen däremot bara sjunker till exempelvis 11,5-12 V så betyder det att det är dålig kontakt i någon kabel som går till startmotorn.

När du får starthjälp, vart sätter du minussstartkabeln på din bil?

97 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Plocka fram en multimeter och mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) samtidigt som du vrider nyckeln i startläge. Om spänningen sjunker ruskigt mycket, tex ner mot 5-6 V, så är det fel på batteriet (ja, även nya batterier kan vara dåliga). smile

Om spänningen däremot bara sjunker till exempelvis 11,5-12 V så betyder det att det är dålig kontakt i någon kabel som går till startmotorn.

När du får starthjälp, vart sätter du minussstartkabeln på din bil?

hmm okej ska kolla det. minus start kabeln sätter jag på båda bilarnas minus pol på batteriet. eller? smile

297 Inlägg
19 januari 2009
Kolla jordningen mellan motor och kaross. Kolla om den startar om du sätter en startkabel mellan minuspolen och motorn(lyftöglor brukar funka bra).

Om det är ett nytt batteri så tror jag att det är kontaktproblem. Möjligen laddningsproblem. Men det är väl en laddningslampa på den som fungerar och inte lyser?

21 761 Inlägg
19 januari 2009
Reakan skrev:
hmm okej ska kolla det. minus start kabeln sätter jag på båda bilarnas minus pol på batteriet. eller? smile

Egentligen ska man, enligt instruktionerna som brukar stå i bilens användarhandbok, sätta minusstartkabeln på motorblocket hos den bil som har det dåliga batteriet. Det jag ville få fram med min fråga var ifall man kunde misstänka dålig jordning mellan batteri och motorblock (dvs minus till startmotorn).

Om du sätter minusstartkabeln på batteripolen i din bil, och att bilen går att starta, då borde det rimligtvis innebära att det inte är dålig jordning till motorblocket. I så fall kan felet ligga hos batteriet eller kanske dålig kontakt mellan själva polerna och batterikabelskorna.

Men med spänningsmätning på några olika ställen så kan du ganska snabbt få reda på vart spänningen försvinner tänkte jag. smile

Sök