Jigsaw_90 skrev:
Vart är de bästa och billigaste stället att köpa kamremsats till en volvo 744 glt , 16 ventilare? Ska byta på min bil nemligen och jag har inte pengarna för o byta på en verkstad och när jag endå kan göra de själv så är ju de bättre. Och jag har inte pengar till o lägga ut tusen lappar heller..
Men jag funderar även på om de är en manuell lr automatisk spännrulle jag ska ha till den..
Hjälp?

Jag rekomenderar att du satsar på en orginal delar. I detta fallet är det inte något att tjäna på delar från meckonomen det handlar om några få kronor.
Jag antar att du har den mekaniska spännaren på din 16V. De vet dem på volvo.
Klippa balansaxel remmen säger många och det är ju klart billigare än att byta den så visst det kan ju vara ett budget alternativ.
Jag tycker personligen det är lättare att byta remmen på B234F än B230* serien. Anledningen är att man behöver inte ta bort remskivan på vevaxeln när man gör rem bytet på B234F motorn.
På original remmen finns även markeringar som gör det lättare att få nollpunkterna på rätt plats. Börja med att lossa - polen på batteriet. Ta sedan och vrid motorn förhand tills du har markeringarna på kamaxlarna och veven på rätt plats. Fixera gärna kamaxlarna med ett special verktyg om du har möjligheten, det går utan men det är lite svårare. Tag bort den gamla remen och sätt dit den nya. Dubbelkolla att du verkligen har alla markeringar på rätt plats 1 kugge fel kan vara lika med haveri. När du har allt på plats och remmen är spänd så dra runt motorn förhand 2varv. Kolla att markeringarna stämmer än en gång på de tandade hjulen denna gången.
Hur långt har motorn gått? Brytrullarnas skick får du kolla också, är någon av dem dåliga i lagret så bör du byta även dessa.
När jag bytte sist på min volvo kostade allt 4200kr men då bytte Kamrem, balansaxelrem, samtliga brytrullar, vattenpump, servo- och generator -rem.
Skulle man betalat för arbetet också hade jag inte kommit under 10 000kr