v8 i volvo

fragen
17 januari 2009 · 49 Inlägg

hej hej, går de att få igenom en 745 -89 med v8 vid besiktningen?
eller är det bara vissa årsmodeller som funkar
mvh olle

mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

fragen skrev:
hej hej, går de att få igenom en 745 -89 med v8 vid besiktningen?
eller är det bara vissa årsmodeller som funkar
mvh olle

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

bumpe Lastbilsmekaniker
17 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Sen kan ju någon vänlig som vet ge honom siffrorna på tillåtet vrid/effekt i 740 så han inte går o köper nåt med 500hk...

_ErraN
17 januari 2009 · 29 Inlägg

har för mej högsta tillåtna effekt e 231hk å 320mn men ja kan ha helt fel... de kan ju såklart gå att göra ändå men du får nog regga bilen som ombyggt fordon, å då får du ju byta mkt grejer först....

It´s a Jeep thing, you wouldn´t understand
Jeep Wrangler "KillerCrawler" (1987)
wildboy_87_
17 januari 2009 · 1 062 Inlägg

238hk för att vara exakt

Team Björkeryd
fragen
17 januari 2009 · 49 Inlägg

tack för alla svar,
så om jag fattar det rätt så är de möjligt att byta till en v8 i min 745,
det är också så att den är en import som får ha högreavgasvärden än en svensk bil
istället för en co halt på 3,5 så får den ha en på 7,
behöver jag en "katt" då också?

dbjanoz
17 januari 2009 · 1 785 Inlägg

fragen skrev:
tack för alla svar,
så om jag fattar det rätt så är de möjligt att byta till en v8 i min 745,
det är också så att den är en import som får ha högreavgasvärden än en svensk bil
istället för en co halt på 3,5 så får den ha en på 7,
behöver jag en "katt" då också?

Får import bilar ha högre avgasvärden på besiktningen? Vilka årsmodeller gäller det?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Amazon_123GT Driifter;)
17 januari 2009 · 1 630 Inlägg

du måste ha en motor som har har katt från början och flytta med katten o alltihopa som sprut o tändning o alla avgasreningsgrejjer och allt annat som kan påverka motorn

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
kalimero
17 januari 2009 · 119 Inlägg

men måste man inte ha ett intyg både från biltillverkaren och motortillverkaren? och dessa är ju lite jobbiga att få

det var bättre förr.. ju förr ju bättre
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

kalimero skrev:
men måste man inte ha ett intyg både från biltillverkaren och motortillverkaren? och dessa är ju lite jobbiga att få

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg.

kalimero
17 januari 2009 · 119 Inlägg

om man har en äldre bil då..måste man inte ha intyg på vad som tillåts i bilen + intyg vad motorn ger?

det var bättre förr.. ju förr ju bättre
mrbuggy Entreprenör
17 januari 2009 · 1 784 Inlägg

kalimero skrev:
om man har en äldre bil då..måste man inte ha intyg på vad som tillåts i bilen + intyg vad motorn ger?

Om den e äldre måste du ha intyg på hk...och vrid..inget annat..

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

bäst e att kolla här:
http://www.sfro.com/

Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

JimpeBoy
17 januari 2009 · 529 Inlägg

fragen skrev:
tack för alla svar,
så om jag fattar det rätt så är de möjligt att byta till en v8 i min 745,
det är också så att den är en import som får ha högreavgasvärden än en svensk bil
istället för en co halt på 3,5 så får den ha en på 7,
behöver jag en "katt" då också?

Får dom? Fick jag då inte ha på min LeMans och det är en 66:a smile

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
bumpe Lastbilsmekaniker
17 januari 2009 · 3 878 Inlägg

dbjanoz skrev:

fragen skrev:
tack för alla svar,
så om jag fattar det rätt så är de möjligt att byta till en v8 i min 745,
det är också så att den är en import som får ha högreavgasvärden än en svensk bil
istället för en co halt på 3,5 så får den ha en på 7,
behöver jag en "katt" då också?

Får import bilar ha högre avgasvärden på besiktningen? Vilka årsmodeller gäller det?

Flyttgods bilar är allt i princip fritt fram på, blandar nog ihop det!
Man får turbokonvertera och allt möjligt!

kalimero
17 januari 2009 · 119 Inlägg

ok.. så om jag får ett intyg på motorns effekt+vrid så räcker det för att få igenom min volvo 164

det var bättre förr.. ju förr ju bättre
lilltroj
22 januari 2009 · 1 Inlägg

de ska inte va nå problem med de. jag har kolla lite själv vridet ska palla för växel lådan tarman då hella paketet med motor och låda ska de va lungt får då inte vara mer än 238 hk jaghar just får mina motorfästen till min volvo 765 och ritning hur man ska bygga för att de ska bli snyggt och bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang