Suspekt lysande oljelampa på BMW E46 330i 2001:a, någon ide?

tetsu
1 september 2008 · 19 Inlägg

Jag lyckats inte hitta det här problemet på formet, eller någon annanstans heller. Hoppas att någon har en ide.

Några veckor efter att jag köpt min 330Ci så började oljetryckslampan att lysa gult vid start, slocknade efter några sekunder. Han jag köpte den av hade varnat för att den drog mycket olja, så "inga problem" tänkte jag. Oljestickan var tämligen torr, nivån låg precis under lägsta tillåtna.

Så jag åkte till Mekonomen, köpte en liter Castrol Edge (BMW longlife), den olja som använts senast och slog i hälften. Oljan låg precis mellan märkena med kall motor. Nu börjar det suspekta beteendet:

Ganska exakt 15 sekunder efter man startat bilen, börjar oljelampan lysa gult i 12-13 sekunder för att sedan slockna. Så har det varit i några 100 mil.

Har varit inne på BMW, som inte hade hört talas om detta. De trodde möjligen att det kunde vara för mycket olja. Så jag tittade och oljan låg i linje med de lägre markeringarna. Så jag slog i en halvliter olja till. Fortfarande samma lampa.

Bilen har gått 12'447 mil nu, stora servicen (Inspektion II) är gjord för 1000 mil sedan.


Ett problem är att bilen är tysklandsköpt så jag får inte ut något ur instruktionsboken då jag läste franska i skolan. O hade jag det så hade väl det bara stått "kontakta verkstad". Jag är lite skraj för att lämna in den på BMW (har haft dålig erfarenhet av märkesfirmor, ty jag ägde en VW, o alla som ägt en VW fattar vad jag menar! sad ). Jag menar de kanske lägger några timmar/tusenlappar på felsökning och lyckas inte lösa det heller. Har betalat och bråkat om alltför många verkstadsräkningar för att vilja börja med det nu igen!

Är det någon som har en aning om vad som kan vara problemet? Kan jag bara skita i det hela, jag menar, oljestickan är väl tillförlitligare än en elektronisk givare?

Tacksam för svar!

BMW 330Ci (2001)
nadaclue Nattdrömmare
1 september 2008 · 137 Inlägg

Gå in på BMW o be dem beställa hem en svensk instruktionsbok, de gjorde jag till min bil, kostar ca 290kr.

..:: mer vild än tam ::..
BMW 323 CI (2000)
tetsu
2 september 2008 · 19 Inlägg

nadaclue skrev:
Gå in på BMW o be dem beställa hem en svensk instruktionsbok, de gjorde jag till min bil, kostar ca 290kr.

Tack för den ideén, det hade jag inte ens tänkt på. Hursomhelst, jag misstänker att det kommer att stå "kontakta verkstad" på svenska...

// J

BMW 330Ci (2001)
torpis Forummoderator
2 september 2008 · 10 576 Inlägg

nadaclue skrev:
in på BMW o be dem beställa hem en svensk instruktionsbok, de gjorde jag till min bil, kostar ca 290kr.

Precis, gå... för kör du en bil utan oljetryck så blir det rackans dyrt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
E-30
24 januari 2009 · 1 050 Inlägg

tetsu: i bästa fall är det bara en dålig sensor som gör att lampan lyser.
I värsta fall är oljepumpen så sliten eller så dålig att den ej håller rätt oljetryck, då är det mkt illa.

Ser även att Din E46 är importerad, min erfarenhet är att allt för många importer har gått MINST
det dubbla av vad som står på km/mätaren. Kolla upp rätt milantal med en Svensk BMW verkstad, de kontaktar i sin tur BMW i Tyskland, för att på så sätt få fram de senaste mätareställningarna. Kostar endast några hundra spänn.

Ser även att föregående ägare informerat dig om den höga oljeförbrukningen, hoppas att du förstår att en onormalt hög oljeförbrukning tyder på att motorn bör renoveras. Hoppas att Du ej betalat några större summor för renoveringsobjektet. Frågan är väl om motorn skär först eller om den rostar av mitten innan dess? E46:an är tyvärr ett riskobjekt att satsa på, speciellt de 1:a modellerna.

Gå in på www.autopower.se "Sök på rost E46" En av de sämsta bilar som någonsin konstruerats. Likvärdig med en Fiat från 1956. (sorry!)

Senast redigerat av E-30 (24 januari 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
engolf
25 januari 2009 · 3 235 Inlägg

Du kan ju koppla in en extern oljetrycksmätare och se vad som händer med trycket vid uppstart.
Har du rätt typ olja, så kan den varna för för låg oljenivå. En vän av mig hade en Audi av nyare modell, och den varnade hela tiden för låg oljenivå, fast oljan gick upp till max-märket. På verkstan sa de att olja är så lättflytande att det lurade sensorn.

Är det samma sak vid kall/varm motor?
Drar mycket olja, hur mycket snackar vi om då? Blåryker den?

kanske det är bara en påminnelse för service? Gud vet vad tyskarna har hittat på....

Senast redigerat av engolf (25 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang