Min volvo 740 b230f motor går ändå inte bra?

Lindqvist_
5 februari 2009 · 92 Inlägg

har ett problem jag inte får ihop..... 740n startar jätte lätt när den stått ett dygn men kör man med den ett tag och går in en sväng och sen när man ska iväg igen inom några timmar är den alltid svårstartad? man måste hålla fullgas så den hoppa igång efter ett tag? när den väl går igång går den men inte felfritt.... det känns som den får för mkt bensin för den går ojämt och de kommer små avgasmällar ibland.

det känns då konstigt att man måste hålla fullgas för den ska hoppa igång och sedan när man kör får den för mkt bensin? de går inte ihop sig? fördelarlock, rotor och tändstfit är bytt!! var hos en volvo verkstad och han trodde de kunde vara bensinfiltret eller bränslerelät men de kunde bara mkt annat också? så det är svårt vart man ska börja? ha hört mkt om tempgivare? kallstarsventil mm?

kan någon komma med förslag vore de kanon!!smile
mvh

Volvo_Mannen Volvoskadad
5 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Ja du har en tempgivare till sprutet men vet inte om det är den som krångla, är de 88a eller äldre eller 88b och nyare?

Jonas
Lindqvist_
5 februari 2009 · 92 Inlägg

nej det är en 88 och jag har haft funderingar om att det kan vara tempgivaren dom sitter undersprutet? men det är väl ganska lätt att kolla? bara ta sladden från givaren och jorda den och se om temmätaren rör sig va?

Lindqvist_
5 februari 2009 · 92 Inlägg

vad har hallgivaren för funktion? har funderingar om det kan vara den som spökar också?

Tottis_vbg
6 februari 2009 ·

låter lite som det kan vara hallgivaren. den kan spöka på många sätt å vis. sitter ju 2 st tempgivare under insuget. en till kallstarten vilken också kan va problemet. e ju bara göra så att du låter bilen komma upp i temp å sen tar loss en av kablarna dör tempmätaren på en så e den andra givaren till kallstarten. prova byta den. kan va kass så den går som på kallstart hela tiden å surar.......

elkenny
6 februari 2009 · 70 Inlägg

jag skulle kolla hallgivaren nja temp givaren är det nog inte, har det på min det enda är att han lite små grining när han e kall,  man får låta han stå i 30sek vid kallstart sen går han som räser

snoddas
6 februari 2009 · 1 142 Inlägg

Prova att ha vrida på tändningen ett tag och sen starta för vad ja har hört så ska soppa pumparna starta när du vrider på tändningen och då så hinner den skjuta fram soppan innan du startar vilket gör att den startar fortare... så äre på min iallafall

Lindqvist_
6 februari 2009 · 92 Inlägg

okej tack! vart sitter hallgivaren då? så man kan kolla om det är den som spökar?

Tottis_vbg
7 februari 2009 ·

om det är en 88A så sitter hallgivaren i fördelaren. e det en 88B eller nyare sitter hallgivaren bakom toppen på sprängkåpan.... 88A har svarta spridare medans 88b å frammåt har gula spridare...........

Senast redigerat av Tottis_vbg (7 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang