Rattstång till duett med v8 trångt,,

gubbeniskogen4
7 februari 2009 · 1 Inlägg

behöver hjälp med vilken typ av rattstång jag behöver för att gå runt motorn,någon form av ledad, från vilken bil som kan passa har hört talas om någon form av buggy stång,,

gubben i skogen,,cool

SoL Eigenbrötler
7 februari 2009 · 1 237 Inlägg

De flesta CX-varianter hade DIRAVI-styrning, som innebär att ratt och hjul inte har mekanisk förbindelse utan det är hydraultrycket som utgör kopplingen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_CX

kanske vore nåt big_smile

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2009 · 13 750 Inlägg

Solstice skrev:
De flesta CX-varianter hade DIRAVI-styrning, som innebär att ratt och hjul inte har mekanisk förbindelse utan det är hydraultrycket som utgör kopplingen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_CX

kanske vore nåt big_smile

eller så sätter man pistolen mot tinningen direkt och trycker av..och slipper riskera att döda en massa folk

känns inte direkt så failsafe sånt där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SoL Eigenbrötler
7 februari 2009 · 1 237 Inlägg

Growe skrev:

Solstice skrev:
De flesta CX-varianter hade DIRAVI-styrning, som innebär att ratt och hjul inte har mekanisk förbindelse utan det är hydraultrycket som utgör kopplingen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_CX

kanske vore nåt big_smile

eller så sätter man pistolen mot tinningen direkt och trycker av..och slipper riskera att döda en massa folk

känns inte direkt så failsafe sånt där

enligt wikipedia så är det över en miljon tillverkade CX, och de flesta hade diravi styrning, så det fungerar säkert, inget jag skulle vilja ha, men ändå...


detta står ju även på wikipedia:
"Formidabel vägkänsla och självcentrering beroende på hastighet är andra finesser. En punktering i full fart på ett framhjul märks inte annat än på försämrad komfort och väggrepp - ingen sneddragning eller ryckning i ratten. Bromsar och fjädring integrerades i högtryckshydraulsystemet. Fyrkolvsbromsok, extremt formgiven instrumentering, god komfort och väghållning innebar att bilen hölls modern under hela tillverkningen."

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang