Volvo 850 t5r undran kring slangar till och från tryckregulatorn

AriNiiranen
7 februari 2009 · 61 Inlägg

på tryckregulatorn så går det ju 3 slangar 2 till turbo och 1 till luften. varför sammankopplar en del den övre och den undre?
blir det skillnad eller vad?  tacksam för svar.

Volvo 850 T5r T-Gul "Yellow Pearl" (1995)
Volvo 855 T5-R T-Gul "Yellow Pearl II" (1995)
Crille88
8 februari 2009 · 1 353 Inlägg

börjar med o ta de från början.
den undre slangen leder luft från turbinen på turbo.
den övre leder luft till wg-klockan.
och den i mitten leder luft tillbaka in i snorklen.

laddtrycksregleringen funkar såhär:
laddtrycket byggs upp i den undre slangen o går in i mv-ventilen.
sen så pyser programvaran laddtrycket genom att leda ut luften genom den mitten slangen o tillbaka in i snorklen.
och så kommer rätt mängd tryck ner till klockan och öppnar wastegaten.

så magnetventilen är alltså en elektronisk pysventil som e styrd av motor-styrboxen.

om man bara kopplar ihop övre och undre slangen så kommer luften gå direkt från turbin till wg-klocka vilket gör att bilen kommer att gå på de förinställda grundladdet. dvs 0,35-0,4bar.
däremot så kör tex autotech mekanisk laddtrycksstyrning på vissa steg istället för elektronisk.
då kopplar man ihop dom slangarna till en mekanisk pysventil och pyser sedan upp laddet till önskat laddtryk. nackdelen med ett pyst ladd är att motorelektroniken aldrig kan sänka laddet utan du åker på samma hela tiden..
/Crille

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
AriNiiranen
8 februari 2009 · 61 Inlägg

ok... nej har sett flera bilar som har det ihop kopplat och undrar om det gör någon skillnad plus eller minus. vore kul och veta. vad gör det för skillnad?

Mvh Ari

Volvo 855 T5-R T-Gul "Yellow Pearl II" (1995)
Volvo 850 T5r T-Gul "Yellow Pearl" (1995)
Crille88
9 februari 2009 · 1 353 Inlägg

alltså om man kopplar ihop slangarna så får du grundladd. dvs bilen går sämre än org.
grundladd ska ligga på 0,34-0,4bar.
org. laddtryck ligger på 0,6bar (t5-r har en overboost några sekunder då ladder stiger)

det är alltså magnetventilen som pyser upp laddet till 0,6bar och detta genom styrboxen/programvaran.

så om du sett några som åker med dom sladdarna sammankopplade så har dom kopplat ur laddtrycksstyrningen och på så vis får man ställa laddtrycket mekansikt. antingen genom att skruva på wg-stången eller sätta en pysventil och pysa till önskat ladd.

prova själv får de se vad som händer. att koppla ihop övre och undre slangen ger exakt samma resultat som att dra ut elkontakten till magnetventilen.

så för att svara på din fråga om de gör skillnad så e svaret: Ja, de gör skillnad. Bilen går sämre om man bara kopplar ihop slangarna.

eru me?
/Crille

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
AriNiiranen
9 februari 2009 · 61 Inlägg

ok.. bra. har undrat över det. och nu är jag med!  tack så mycket för svar! MVH Ari

Volvo 850 T5r T-Gul "Yellow Pearl" (1995)
Volvo 855 T5-R T-Gul "Yellow Pearl II" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang