Lambdasondslampan lyser hela tiden. Vad är felet? volvo 740 - 90

hoforsnisse
19 februari 2009 · 115 Inlägg

Tjena jag har problem med lambdasondslampan, den lyser hela tiden och jag har kollat avgassystemet så att det är tätt. problemet uppstod efter att jag böt kattalysator då det var hål i den. Men tyvär så klippte jag kablarna till lambdasonden för att jag inte fick bort den på plats, och tänkte inte på att den satt med en kontakt sad Ialla fall så mäkte jag upp kablarna innan jag klippte dom och skarvade sedan ihop dom med kabelskor. Vad är det för fel?

Tacksam för svar!!

MVH Hoforsnisse

Senast redigerat av hoforsnisse (19 februari 2009)

turbodeath
19 februari 2009 · 2 452 Inlägg

vad jag vet så får man inte klippa av kablar på det sättet...om du nu har gjort det testa att löda istället...

döden kommer tillbaka
Pilsk
19 februari 2009 · 460 Inlägg

man får inte klippa kablarna som turbodeath säger problemt är att det blir för högt motstånd i kabeln så styrsystem får fel info.

Sharky
19 februari 2009 · 10 287 Inlägg

"lambdasondslampan" är en lampa som visar att någon av motorns två styrboxar har lagrat en felkod. Och det finns många fler felkoder än bara felkod för lambdasond. Titta i den klistrade motordatatråden så ser du.
Dvs läs ut felkod innan du köper en ny lambdasond eller nåt sånt.

Det kan i o f s vara sannolikt att det är någon av dina skarvar som jäklas så du kan ju alltid börja där. Tänk på att du måste nolla boxarna (genom att ta bort pluspolen från batteriet en stund) för att släcka felkoderna.

Och det går utmärkt att skarva dessa kablar. Sonden du har är en så kallad binär-lambda och dom kan skarvas utan problem.

/Göran

hoforsnisse skrev:
Tjena jag har problem med lambdasondslampan, den lyser hela tiden och jag har kollat avgassystemet så att det är tätt. problemet uppstod efter att jag böt kattalysator då det var hål i den. Men tyvär så klippte jag kablarna till lambdasonden för att jag inte fick bort den på plats, och tänkte inte på att den satt med en kontakt sad Ialla fall så mäkte jag upp kablarna innan jag klippte dom och skarvade sedan ihop dom med kabelskor. Vad är det för fel?

Tacksam för svar!!

MVH Hoforsnisse

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang