Audi A4 1.8T -00 Går ryckigt och trögt

nuffe I brist på annat :)
15 februari 2009 · 526 Inlägg

Fick för mig att tanka 98 här om dagen för att få ut lite mer av bilen vilket resulterade i att det gick lite bättre helt klart! Tankade
98 (full tank) när jag hade ~6-7 liter 95 kvar i tanken så det blev mer eller mindre endast 98 i tanken efter några mil. Det funkade
skitbra i ca 15-20 mil men nu har den börjat misstända känns det som.

Om man kör lite mer aggresivt så blurrar den till o rycker när jag accelerar på 2:an,3:an och 5:an (kan vara alla men känns mest
på dessa). Kör jag med farthållaren på ex. 120km/h och det blir uppförsbacke så rycker det som bara faen. :-(

Kan det vara misständning eller vad kan det vara?

Jag som inte har full knowledge om motorlära osv. har bara antagit att originalstiften inte "orkar" tända 98oktan. Men jag kan
ha väldigt fel (därför jag frågar).

Senast redigerat av nuffe (2 mars 2009)

itouch
15 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Låter väldigt konstigt, man ska kunna köra 98-oktan i den motorn utan problem. Min far kör dagligen med v-power.

nuffe I brist på annat :)
16 februari 2009 · 526 Inlägg

Vad och gjorde lite further testing idag och märkte att det är främst 2900-3200 varv som den börjar hugga.

Skulle vara roligt om någon kunde tipsa om vad det kan vara?

itouch
17 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Kör med 95 igen och prova till att börja med.

nuffe I brist på annat :)
18 februari 2009 · 526 Inlägg

itouch skrev:
Kör med 95 igen och prova till att börja med.

Var och pratade med Audi (Blennermarks) och de sa att de hade haft inne en TT med samma symtom och då var det bränslepumpen. Fanns för övrigt inga felkoder heller.....

Har ~20l 98 och 20l 95 i nu så får se var det tar vägen. Ska köra slut på tanken så långt det går o bara köra på 95 så återkommer
jag med resultatet.

itouch
18 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Bränslepumpen är jättevanlig på de motorerna. Egentligen kan det mycket väl vara den som är påväg att ge sig eller pumpar dåligt med tanke på symptomen du beskriver.

nuffe I brist på annat :)
18 februari 2009 · 526 Inlägg

itouch skrev:
Bränslepumpen är jättevanlig på de motorerna. Egentligen kan det mycket väl vara den som är påväg att ge sig eller pumpar dåligt med tanke på symptomen du beskriver.

Pluggade ur magnetventilen så den ska gå på grundladd och allt sånt där och då var det inte lika ryckigt men tendesen fanns fortfarande där.

Får se vad det blir efter en omtankning. För övrigt så har det börjat att ryka ur avgasröret efter att bilen är avstängd. Sist det gjorde det så vad LMM inte inkopplad (monterade nytt filter o glömde LMM:n). Kan det mer eller mindre styrka att pumpen är kass?

David_FT
20 februari 2009 · 183 Inlägg

Kan va lmmen som e kass!

Senast redigerat av David_FT (20 februari 2009)

mhp
22 februari 2009 · 155 Inlägg

om bilen rycker som misständning du medger, vid fullast,  och att gasresponsen ej är full aktiv vid tomgång är det 99,99% luftmassemätaren... bränslepumpen är inte så himla vanligt på en a4 00a.. har bilen åkt över 10-12.000mil är det troligt lmm som strular.. tror inte att det har ngt med "98 oktan" osv o göra...

Senast redigerat av mhp (22 februari 2009)

A4 orginal till mer kreativ - :)
Sharky
22 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Tändspolarna brukar jäklas på dessa bilar också.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
nuffe I brist på annat :)
27 februari 2009 · 526 Inlägg

Testade att dra ur LMM och köra en stund och det gick felfritt... Vilket betyder att LMM är boven eller?

Senast redigerat av nuffe (2 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang