Lambdasond Problem??? Elfel

Sprit
13 februari 2009 · 4 Inlägg

Jag har ett mycket märkligt fel på min NISSAN PRIMERA 2003 MOTOR 2.0 Den tar ohyggligt mycket bränsle. 1,2 blandad körning och betydligt mer stadskörning, landsväg orkar jag trycka ner bränsleförbrukningen till 0,86 men då får jag vara mycket lätt på gasen. Jag har testat bilen med dator och fick fram att lambdasonden har noll volt och luftmassesensorn fungerade som den skulle. Nu har jag flera lambdasonder och dator programmet kunde inte se mer än en, vilket var synd men dock fick jag en felkod på lamda 0V. Nu har jag bytt lamda men samma fel fortfarande. Innan bytet av lamdan mätta jag upp volten och det gav utslag 0,29V utan att röra sig mellan ca 0,45 – 1,0 lambda volt som den ska göra. Den står pall på 0,29V!! Vilket jag trodde att den var trasig och bytte ut den mot en ny för 1678kr vilket var helt bort kastade pengar. Jag har mätt upp den andra lambdasonden och den fungerar utmärkt. Nu tänker jag på kabelbrott men då borde det vara 0 volt över singnalkabeln på lamdan, vilket är 0,29V.

Undrar om någon har haft samma knasiga fel som jag eller om någon som kan och vet vill förbarma sig över mig och min surt förbenade NISSAN.
Jag ska tillägga att jag har kollat bränsleförbrukningen på det gamla sättet också, det visar samma resultat 1,2L i blandad körning. Nollställer jag färddatorn och bara kör i stadskörning tar den ca1,9-2,0L huga mycket blir det.     

Övrigt jag undrar över:
Finns det något relä eller något liknade som kan ha med saken att göra?
Jag har ingen fel kod i bilens instrument?
Finns det en dold felkod som måste tas bort så att lamdan hostar igång? (Långsökt)
Går lamda signalkabeln direkt till datorboxen?
Kan det vara kabelbrott trots att jag har 0,29V på lambdan?
Vad ska jag göra?

Information
Gamla lambdasonden gav 0,29V
Nya lambdansonden samma 0,29V
Dator inkopplad lambdasond 0V
Lambdasond 2 fungerar utmärkt.
Nissan primera 03 tillverknings år 2002 11 motor 2,0L

HJÄLP!!!
sad

dr-aero
13 februari 2009 · 290 Inlägg

jag antar att du har 2st sonder.den främre sonden är regler sond, den bakre sonden har bara i uppgift att kolla så katten funkar så norm ska den ligga på ett konstant värde.

Sprit
14 februari 2009 · 4 Inlägg

Jasså? då kan man fråga sig varför lambda är 0v med dator test och med multimeter på sinal kabeln (svart) 0,29v. Lambda 2 pendlar normalt.
Då kan man fråga sig också varför kostar den som ska ha fastvärde 1678kr
Och den andra lambdan som arbetar pendlande kostar under 500kr
Men den frågan får jag nog aldrig besvarad.

Jag har alltså 2 lamdor, kanske 3 om det fins en vid katten men det ksa inte beröra detta problem tror jag om den fins i huvud taget, har inte titta efter. Men om vi koncentrerar oss på mina 2 som jag vet fins så sitter det en lambdan på sidan av grenröret upptill och den andra ned till på grenröret mitt på och det är den nedre jag har trott varit trasig, men om det är nu som du säger så är det som det ska, troligen. Men vad är felet??????? jag har felmeddelande på lamdan med dator diagnostik. Fattar inget?

940turboplus Rapidoz
14 februari 2009 · 688 Inlägg

Sprit skrev:
Övrigt jag undrar över:
Finns det något relä eller något liknade som kan ha med saken att göra?
Jag har ingen fel kod i bilens instrument?
Finns det en dold felkod som måste tas bort så att lamdan hostar igång? (Långsökt)
Går lamda signalkabeln direkt till datorboxen?
Kan det vara kabelbrott trots att jag har 0,29V på lambdan?
Vad ska jag göra?

Information
Gamla lambdasonden gav 0,29V
Nya lambdansonden samma 0,29V
Dator inkopplad lambdasond 0V
Lambdasond 2 fungerar utmärkt.
Nissan primera 03 tillverknings år 2002 11 motor 2,0L

HJÄLP!!!
sad

Info.
*Nej inget relä som styr.

*Bara för att du inte har en felkod i instrumentpanelen betyder det inte att du ej har en lagrad.

*JA, det kan finnas en lagrad felkod P1860 Om jag inte minns fel.

*När din bil lagrat en felkod, så kan den till att kräva att den tas bort innan den börjar fungera korrekt igen.

*Om inte minnet sitter underfoten så ska signalen gå direkt till boxen ja.

*Primera har ett vanligt fel att deras främre S1/B1 går sönder, detta fenomen är väldigt vanligt.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sprit
14 februari 2009 · 4 Inlägg

Primera har ett vanligt fel att deras främre S1/B1 går sönder, detta fenomen är väldigt vanligt? Menar du främre lamdan som sitter längre ned på grenröret?
Min nissan ser inte ut som andra nissor smile  Fick beställa ny lambda efter som det blev fel från början. Men det ser ut som jag har förklarat vilket inte är som sprängskissen. Den som sitter på sidan av grenrör ska inte finnas utan den ska sitta på mitten och den andra längre ner mot katten men nu sitter båda på gren röret men det är skit samma jag har ändå lamda 0V över styrdatorn i bilen. Nu när den främre/nedre ska ha ett fast värde och inte pendla så ved jag mindre vad för fel det är. Jag bytte lamdan igår så den bör ju inte vara något fel på den och den andra lambdan arbetar på fint och pendlar som den ska. Som sakt var kan det vara som du säger att jag måste in och radera felkoden. Hmmm men tycker att datorboxen ska vara smartare än så och viket jag har hört att det är bara felkoden som ligger kvar vilket kan irritera på instrumentpanelen att lampor lyser eller blinkar medans bilen i sig ställer in sig själv i rätt läge. Det vill säga att bilen känner efter att något är galet och försätter bilen i nödläge med nödinställningar så bilen ska gå att köra och inte stanna pga ett mindre fel som tex lambda sond men det ska hoppa tillbaka om man pluggar in en ny. Så har jag fått förklarat men det kan ju vara skillnad på modell till model och bilmärken. Men fortfarande är det konstigt att jag hade lambda fel på dator diagnostiken som lambda 0V och när man mäter lambdan är den 0,29V då bör det inte vara labda 0v på diagnostiken också eller?? Beror det på när databoxen väljer när det ska vara labda 0v villsäga att labda 0v kanske ligger på ex 0,35V? Är bara ett exempel fråga. Nu tycker jag att jag håller på att snöa in i en garderob där mitt förstånd håller på att upplösas i förintelsetankar. he he he roll

Sprit
14 februari 2009 · 4 Inlägg

Hoppas ni kan läsa vad jag skriver, är trött och snöig av allt tänkande och skrivande så det blev ett par stavfel he he Jag har ett par stycken forum jag skriver på utan att bli smartare av det men lite hjälp i alla fall tackar för det och vill ha mera tipps tackar på förhand

bemve Kyltekniker
14 februari 2009 · 166 Inlägg

koppla bort minuspolen på batteriet i minst 2 minuter så ska datorn återställa sig och ta bort felkoderna.

940turboplus Rapidoz
15 februari 2009 · 688 Inlägg

Sprit skrev:
Primera har ett vanligt fel att deras främre S1/B1 går sönder, detta fenomen är väldigt vanligt? Menar du främre lamdan som sitter längre ned på grenröret?
Min nissan ser inte ut som andra nissor smile  Fick beställa ny lambda efter som det blev fel från början. Men det ser ut som jag har förklarat vilket inte är som sprängskissen. Den som sitter på sidan av grenrör ska inte finnas utan den ska sitta på mitten och den andra längre ner mot katten men nu sitter båda på gren röret men det är skit samma jag har ändå lamda 0V över styrdatorn i bilen. Nu när den främre/nedre ska ha ett fast värde och inte pendla så ved jag mindre vad för fel det är. Jag bytte lamdan igår så den bör ju inte vara något fel på den och den andra lambdan arbetar på fint och pendlar som den ska. Som sakt var kan det vara som du säger att jag måste in och radera felkoden. Hmmm men tycker att datorboxen ska vara smartare än så och viket jag har hört att det är bara felkoden som ligger kvar vilket kan irritera på instrumentpanelen att lampor lyser eller blinkar medans bilen i sig ställer in sig själv i rätt läge. Det vill säga att bilen känner efter att något är galet och försätter bilen i nödläge med nödinställningar så bilen ska gå att köra och inte stanna pga ett mindre fel som tex lambda sond men det ska hoppa tillbaka om man pluggar in en ny. Så har jag fått förklarat men det kan ju vara skillnad på modell till model och bilmärken. Men fortfarande är det konstigt att jag hade lambda fel på dator diagnostiken som lambda 0V och när man mäter lambdan är den 0,29V då bör det inte vara labda 0v på diagnostiken också eller?? Beror det på när databoxen väljer när det ska vara labda 0v villsäga att labda 0v kanske ligger på ex 0,35V? Är bara ett exempel fråga. Nu tycker jag att jag håller på att snöa in i en garderob där mitt förstånd håller på att upplösas i förintelsetankar. he he he roll

aldrig varit såhär förvirrad i hela mitt liv utav din text lol
Edit: kan bero på att jag är bakis tongue

Okej S1/B1 är Den främre syresensorn. (grönt kontaktstycke, om jag inte misstar mig)
Den brukar gå sönder, väldigt vanligt på primera/nyare micra.

Men när den går sönder så har boxen en tendens att lagra denna felkod och lägga sig i en fetblandning för att försöka hålla bilen ifrån te x en spikning.

Raderas denna kod ut så "ger boxen" sensorn ett nytt försök.
Hoppas du förstod tongue

så det kan krävas att du måste radera felkoden innan sonden hoppar till liv igen. wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
BMW-M
28 februari 2009 · 70 Inlägg

Tjenaree jag har oxo en Nissan Primera en 2000 P11 karossen med 2.0L SR20DE motorn. har en felmeddelanden en orange lampa som lyser på brädan, kolla i nissan boken så står de FEL PÅ NATS SYSTEMET, STARTSPÄRREN... samma lampa lyste på min gamla Volvo å då va de att min Luftmängds mätare som hade gått..!!  E de någon som har nån aning vad det kan vara för nått..???

tack för hjälpen..!!

BMW 730d "Lyxkryssare" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang