Vit tjock smörja och kletigt snor under kylarlocket

Demha-Jap
2 mars 2009 · 52 Inlägg

Tänkte köpa en Peugeot 406 2.0 -02 -  idag. Men kollade lite runt på motorn och fann när jag vred av kylarlocket att under locket så var det tjockt vitt klet som snor och kråkor? Motorn var ltie sådär svårstartad, höll i nyckeln ca 2-4 sek innan bilen startade. Bilen lät fint, men vid gaspådrag så var den lite efter.

Frågade om service. Den hade inte gjorts på över 1 år! .. Oljan såg svart/småbränd ut och vattnigare än vanligt. Annars så var bilen bra!

Vad kan det var aför fel?

Kan det hjälpa med någon storservice!!?? UPPSKATTAR SVAR

Senast redigerat av Demha-Jap (2 mars 2009)

Dubs I got Dubs!
2 mars 2009 · 2 423 Inlägg

olja i vattnet?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Lindberg88
2 mars 2009 · 1 418 Inlägg

kass topp packning?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Demha-Jap
2 mars 2009 · 52 Inlägg

Adde666 skrev:
olja i vattnet?

Jo, det var bland det första jag tänkte på!
Trots att bilen knappt gått 16 000 mil så kan den ju nått sin milstolpe! Men har fortfarande dilemmat att vilja veta vad det kan var aför fel på bilen.

Kylarlocket speciellt, den bör vara helt torr under den, och på locket.. Men den var helt snorigt vit, bokstavligt talat..

Demha-Jap
2 mars 2009 · 52 Inlägg

Lindberg88 skrev:
kass topp packning?

Haha.. Det lutar sig mot att neka det här bilköpet då rå!
Låter inte som bra symptomer alls.. Men vill ändå veta vad det innenbär för fel på bilen

Lindberg88
2 mars 2009 · 1 418 Inlägg

jag skulle inte köpt den, kan bli en dyr historia. leta vidare!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Eller bara kondens som samlar under locket, det händer på många bilar som kör ofta men inte kör så lång sträckor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
East Musiker och Bilnörd
2 mars 2009 · 89 Inlägg

Peugeot är kända för att ha klegg i oljan. Det är ofta kondens, men är det riktigt illa kan det vara topplockspackningen som är paj.
//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
Demha-Jap
2 mars 2009 · 52 Inlägg

alain skrev:
Eller bara kondens som samlar under locket, det händer på många bilar som kör ofta men inte kör så lång sträckor.

Så långt min erfarenhet når angående kondens i samband med bilar så känner jag inte till att kondensen som kan uppstå bli till "fast, kletig och mjuk" form. Det måste ju vara något helt annat som har gått på tok.

I mitt fall så ska jag nog inte ta för givet att bilen inte har blivit servad på 1 år. Dan göra rätt stor skada på bilen. Det är ju en kvinna som kör den också, vilket inte utesluter höga varv, omedvetet nedpressad koppling och växelskrap. Man vet aldrig, men man vill ju inte bli offret så får stå för skadorna den gamla föraren har byggt på!

TTMotorsport
2 mars 2009 · 196 Inlägg

Så är det konstant på kojan , tror mest på uppvispad olja (kojan har växellåda som delar vevhus med motorn)
för mycket olja möjligt  i spisen ?

Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Demha-Jap
3 mars 2009 · 52 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Så är det konstant på kojan , tror mest på uppvispad olja (kojan har växellåda som delar vevhus med motorn)
för mycket olja möjligt  i spisen ?

Fullt möjligt, jag avstod dock från köpet. Man bör hålla sig till sitt sunda förnuft, finner man någon misstänksam symptom med bilen som har med motorn att göra som en service kanske inte avhjälper så leta vidare... Fann en annan pegga då! Ut och prova igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang