Problem med Volvo 945 Turbo - Turbo ras på G?

rwappling
2 mars 2009 · 16 Inlägg

Som rubriken lyder jag har problem med min 945 Turbo (Ltt)

Kan ju säga att det sitter en större turbo i från en v70R, en 19T.
Bilen har rullat 18500 mil.
Turbon laddar ca 0.6 och känner inte att jag har tappat någon större effekt.

Nu till problemet:
Bilen läcker olja. Vet inte exakt vart det är men bakre delen utav motorn iaf. Misstänker att det är vid oljekylnings filtret.

Sen så när man drar på och laddar turbon vid ca 3000 varv så ryker det blå rök genom avgasröret och ganska så mycket med. Även ur "motorn", antar att det är för att den sölar olja på motorn som den ryker där ifrån men är inte säker.. Luktar lite som en bränd riskaka om ni kan tänka er hur den luktar.

Har kollat oljerören som går till turbon och de ser fina ut.

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?
Är det turbon som är på G någon annan stans?

Senast redigerat av rwappling (2 mars 2009)

Tinjection Stabil som fan
2 mars 2009 · 304 Inlägg

När min turbo for åt fanders vitrök den sjukt mkt, Och luktade bränd olja. Att den läcker olja borde inte ha något med ett turboras att göra, Har aldrig läckt olja på några av mina rasade turbos, Men däremot har den ju slukat olja nått förbannat! Tvätta å kolla varifrån det läcker.

rwappling
3 mars 2009 · 16 Inlägg

Har tvättat och kollat och det verkar vara ifrån oljefiltret. Men har dock inte haft tillgång till lyft så har bara kikat uppifrån, så inte helt 100.

Olja slukar den inte så mycket och läcker inte sådär enormt mycket heller..

Men oljeläckan känns inte som det stora problemet utan det är att den ryker så när jag drar på..

Tinjection Stabil som fan
3 mars 2009 · 304 Inlägg

Den ryker blått alltså? Det gjorde min när jag skruvade upp laddet lite för mkt (den tog olja som fan), Men ska man lyssna på proffsen så är ju antingen turbon helt slut, Eller värre endå kanske tom. motorn.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 mars 2009 · 5 650 Inlägg

rwappling skrev:
Har tvättat och kollat och det verkar vara ifrån oljefiltret. Men har dock inte haft tillgång till lyft så har bara kikat uppifrån, så inte helt 100.

Olja slukar den inte så mycket och läcker inte sådär enormt mycket heller..

Men oljeläckan känns inte som det stora problemet utan det är att den ryker så när jag drar på..

bara byta olja och filter så märks ju om de slutar..


vilken färg har röken när du drar på? äre vitt så här års skulle jag nog inte bry mig så mkt då de kallt ute
lite värre om den tex ryker vitt när de är 20+ och motorn är varm.
äre svart så hare för fet bränsle blanding
blårök olja

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Tinjection skrev:
Den ryker blått alltså? Det gjorde min när jag skruvade upp laddet lite för mkt (den tog olja som fan), Men ska man lyssna på proffsen så är ju antingen turbon helt slut, Eller värre endå kanske tom. motorn.

testa byt turbo då

hjälper inte de kanske dåliga kolvringar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Tinjection Stabil som fan
3 mars 2009 · 304 Inlägg

Kan ju likaväl vara dåliga ventiltätningar isf. HUr som är det ju rätt dyra ingrepp om man inte kan göra det själv. Byte lite olja tror inte jag är grejjen, Mendet är ju billigt, Kanske värt ett försök. Annars kan du ju ta ner turbon å kolla om det kanske är någon trasig "oljekanal" i den.

ola_volvo Biltokig
3 mars 2009 · 310 Inlägg

ingen slang eller koppling som läcker ut olja på grenrör/turbon?? eftersom det ryker från motorummet, röken går ju under bilen med så det ser kanske ut som att det kommer från utblåset?

Harè bra
rwappling
3 mars 2009 · 16 Inlägg

volvo_dude skrev:

Tinjection skrev:
Den ryker blått alltså? Det gjorde min när jag skruvade upp laddet lite för mkt (den tog olja som fan), Men ska man lyssna på proffsen så är ju antingen turbon helt slut, Eller värre endå kanske tom. motorn.

testa byt turbo då

hjälper inte de kanske dåliga kolvringar

Har funderat på kolvringarna med...

Men ska lyfta upp bilen imorgon och försöka hitta och fixa läckan till att börja med. Sen utgå därifrån.

Senast redigerat av rwappling (3 mars 2009)

rwappling
3 mars 2009 · 16 Inlägg

ola_volvo skrev:
ingen slang eller koppling som läcker ut olja på grenrör/turbon?? eftersom det ryker från motorummet, röken går ju under bilen med så det ser kanske ut som att det kommer från utblåset?

Läcker inget på turbon iaf..

Nästan 100% på att det går hela vägen igenom röret. stått bakom och tittat och det kommer där ifrån..

azid Det som inte dödar gör ont
3 mars 2009 · 2 668 Inlägg

om den blåryker när du startar den ifrån kall och när du drar på så skulle jag tro att turbon börjar bli dålig... skuva av downpipen eller snorkeln och känn på axeln.. får röra sig lite upp och ner men inget in och ut

2slow
rwappling
3 mars 2009 · 16 Inlägg

Det är inte direkt när motorn är kall, vad jag har upptäckt iaf. Men drar ju inte på så mycket när motorn är kall heller ifs..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang