Skummt motorfel audi80 1,8

nurton
2 mars 2009 · 62 Inlägg

nu e de så att en kompis har fått något skumt fel på bilen som är en audi 80 1,8 -90. den har gått med ojämn tomgång ända sen han köpte den men när han tog en långtur och efter 38 mil började bilen låta konstigt och tillslut gick den bara i 50km/h och pissade ur sig olja (han kan typ inge om bilar så han körde ju så länge de gick:/ ) han hade fullt med olja i luftburken å lite överallt, men hur som helst lyckades dom få i gång den efter ett tag i varm garage på nått vis där uppe men gick bara på höga varv å läckte olja som satan( dom stannade å fyllde på då och då) och när dom lyckats ta sig hem dom 38 milen så fick den stå över natten och sen när far hans starta den och skulle köra in den i garaget så sprack oljefiltret. frågan är ju nu vad som kan va fel, många av värkstäderna dom ringt har trott att de är venhusventilationen som e tät , men de tror ju inte jag med dessa symtom tongue så nu frågar jag er.


edit: nu sa han att tydligen ett nytt tändstift smält och att det inte fanns någon kompression på första cylindern.yikes

Senast redigerat av nurton (2 mars 2009)

Boggieman Volvoskadad
2 mars 2009 · 127 Inlägg

Låter som ett skumt fel. Vad jag vet så har audi alltid haft problem med frusen vevhusventilation på vintern tills årsmodell 2000 nånting då vevhusventilationen kom med värmeslingor. När den fryser bildar en propp så trycker motorn ur sig olja på alla otänkbara platser.. Men låter ju som ett övertryck om oljefiltret sprack. En bra början är ju att kolla upp alla slangar som har med vevhusventilationen att göra.

I'm living the life I was born to live
nurton
2 mars 2009 · 62 Inlägg

ok men är det inte vevhus venten som sitter här?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72074/583602_kn19ts.jpg

syns dåligt men ta bilden stor. å kan de verkligen bli så jävla stort tryck att oljefiltret spricker? kan ju va kolvringarna i 1 cylindern också då så all komp kommer ner i vevhuset?

Boggieman Volvoskadad
2 mars 2009 · 127 Inlägg

Men skulle kolvringarna vara så dåliga bygger den ju inte upp något tryck. Det låter ju lite halv knepigt att det skulle spruckigt av ett övertryck. Men kan ju vara en början att kolla upp just problemet med stopp i vevhusventilationen.

I'm living the life I was born to live
nurton
2 mars 2009 · 62 Inlägg

Boggieman skrev:
Men skulle kolvringarna vara så dåliga bygger den ju inte upp något tryck. Det låter ju lite halv knepigt att det skulle spruckigt av ett övertryck. Men kan ju vara en början att kolla upp just problemet med stopp i vevhusventilationen.

ja jag tycker å de värkar helskumt! å filtret var bara veckan gammalt.yikes måste ju ha vart ett jävla tryck för att spräcka ett filter... :S jag har själv inte kollat på fanns bil men jag antar att den trycker ur sig oljan henom slangen som går från vevhusventilationen och upp till luft burken. å då borde ju inte den vara tät?

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag misstänker att du har vevhusventiltion som har frysit sönder, det har vart nu många bilar under kalla väder med den problem, special import som ofta inte har skyddad vevhusventilationen.
om det är det, inte roligt med kostnaden, ca 7-8.000:- om inte mer.

Senast redigerat av alain (2 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Pilsk
2 mars 2009 · 460 Inlägg

kolla oljetrycket

nurton
2 mars 2009 · 62 Inlägg

alain skrev:
Jag misstänker att du har vevhusventiltion som har frysit sönder, det har vart nu många bilar under kalla väder med den problem, special import som ofta inte har skyddad vevhusventilationen.
om det är det, inte roligt med kostnaden, ca 7-8.000:- om inte mer.

jo hans bil är tysk inportad och enligt han så är oljetrycket som de ska...

nurton
3 mars 2009 · 62 Inlägg

någon annan som har förslag på vad det kan vara:/?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang