HJÄLP lmbda lampan lyser, 850 felkod 1-1-3..drar massor med bensin med !

frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Senast redigerat av frightnight (4 mars 2009)

team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Mät lambda sonden.  Troligtvis den.
Om den jobbar som den ska. Kolla ev luftläckage på insug sidan.

frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Mät lambda sonden.  Troligtvis den.
Om den jobbar som den ska. Kolla ev luftläckage på insug sidan.

okej men varför bara gå sönder så där när ja pillar med sladdar hmm...hänger ja av strömsladdarna under natten, så släcks lampan ett tag iaf..kanske e luftlekage var ut nyss o prova med startgas men den gick inte upp ivarv eller så

team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

frightnight skrev:

team_Chevy740 skrev:

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Mät lambda sonden.  Troligtvis den.
Om den jobbar som den ska. Kolla ev luftläckage på insug sidan.

okej men varför bara gå sönder så där när ja pillar med sladdar hmm...hänger ja av strömsladdarna under natten, så släcks lampan ett tag iaf..kanske e luftlekage var ut nyss o prova med startgas men den gick inte upp ivarv eller så

Allt kan gå sönder. Är förmodligen bara en tillfällighet att det kom nu.
Troligen är det sonden . Mät och byt om dålig.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 mars 2009 · 2 252 Inlägg

Lambda sonden är garanterat trasig, sällan de blir ett plötsligt luftläck på 850 utan turbo..., sen om du ska mäta den så mät med ett Oscilloskop så du verkligen får se kurvan den skickar ut, ingen idé att mäta med multimeter då är de lika att byta den på en gång...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

frightnight skrev:

team_Chevy740 skrev:

Mät lambda sonden.  Troligtvis den.
Om den jobbar som den ska. Kolla ev luftläckage på insug sidan.

okej men varför bara gå sönder så där när ja pillar med sladdar hmm...hänger ja av strömsladdarna under natten, så släcks lampan ett tag iaf..kanske e luftlekage var ut nyss o prova med startgas men den gick inte upp ivarv eller så

Allt kan gå sönder. Är förmodligen bara en tillfällighet att det kom nu.
Troligen är det sonden . Mät och byt om dålig.

okej jävla skit bil !!!!! sad

Marlboroman
4 mars 2009 · 8 232 Inlägg

Du har kollat så de små kablarna som går till pluspolen får ström?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du har kollat så de små kablarna som går till pluspolen får ström?

Vilka småkablar ??? nej det har jag inte ! kanske ska göra det ? sen lambdasonden sitter med 2 kontakter va ? igår när inte bilen startade kopplade jag ut 2 st bakom motorn å spruta i kontakt spray, dom kanske sitter dåligt ?? jag tror inte lambda sonden är trasig iaf smile ska ut nu kolla upp det här

Marlboroman
4 mars 2009 · 8 232 Inlägg

frightnight skrev:

Marlboroman skrev:
Du har kollat så de små kablarna som går till pluspolen får ström?

Vilka småkablar ??? nej det har jag inte ! kanske ska göra det ? sen lambdasonden sitter med 2 kontakter va ? igår när inte bilen startade kopplade jag ut 2 st bakom motorn å spruta i kontakt spray, dom kanske sitter dåligt ?? jag tror inte lambda sonden är trasig iaf smile ska ut nu kolla upp det här

Jag tror det ska gå spna på glt med, ett litet knippe på kanske 5 kablar om 5 kvadrat styck, röda som går till pluspolen polsko. Lambdasonden sitter bara med en kontakt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

SÅ nu var jag ut och kollade WTF dom 2 kontakterna jag gorde rent igår..var ju förfan till lambdasonden !!! det är efter det som den har börjat lysa !!, jag gorde rent dom bara för att bilen inte ville starta..så jag gorde rent alla kontakter..vad kan ha hänt ? jag kopplade ur 1 och 1 så ja kan inte kopplat dom fel...jävla skit sad

frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

Marlboroman skrev:

frightnight skrev:

Marlboroman skrev:
Du har kollat så de små kablarna som går till pluspolen får ström?

Vilka småkablar ??? nej det har jag inte ! kanske ska göra det ? sen lambdasonden sitter med 2 kontakter va ? igår när inte bilen startade kopplade jag ut 2 st bakom motorn å spruta i kontakt spray, dom kanske sitter dåligt ?? jag tror inte lambda sonden är trasig iaf smile ska ut nu kolla upp det här

Jag tror det ska gå spna på glt med, ett litet knippe på kanske 5 kablar om 5 kvadrat styck, röda som går till pluspolen polsko. Lambdasonden sitter bara med en kontakt.

nej min sitter med 2 kontakter ! dom säljer sådana med på mekonomen såg jag, med 2 kontakter

BrEEze
4 mars 2009 ·

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Kör alla 850 glt -92 på tippen min har också gått sönder tål inte ens att starta bilen när det är -1 ute

frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

BrEEze skrev:

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Kör alla 850 glt -92 på tippen min har också gått sönder tål inte ens att starta bilen när det är -1 ute

Haha jadu har god lust ibland, alltså vad i helvete, nu var jag ut till bilen igen och kollade det går inte att koppla dom kablarna fel, men något har hänt iaf, näär jag kopplade ur dom igår och rengorde dom !! men vad ? testade köra bilen nyss..hm rör man gasen liiiiiite bara så blir det 5.0L milen direkt...kul smile

team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Lambda sonden är garanterat trasig, sällan de blir ett plötsligt luftläck på 850 utan turbo..., sen om du ska mäta den så mät med ett Oscilloskop så du verkligen får se kurvan den skickar ut, ingen idé att mäta med multimeter då är de lika att byta den på en gång...

Går alldeles utmärkt att konstatera om en sond är trasig med vanlig multimeter.

team_Chevy740
4 mars 2009 · 101 Inlägg

frightnight skrev:

BrEEze skrev:

frightnight skrev:
HJÄLP vad fan har hänt med bilhelvetet nu börjar ja tröttna på den, igår så började lambda lampan lysa, och jag vet inte om det har att göra med att jag kopplade i strömsladden till slutsteget, eller att jag bytte en glödlampa..jag tror den började lysa då..men inte 100% säker..iaf så visar färddatorn att den drar grymt mycket bensin nu, och rör jag gasen varvar den upp, sen sjunker den ganska långsamt..vad tyder det på ? sad((( lite orolig tomgång med, sen på motorvägen så hackar bilen till lite då och då känns det som.

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

Vad betyder det ? och hur fan kan det bli så helt plötsligt ?

850 glt -92

Kör alla 850 glt -92 på tippen min har också gått sönder tål inte ens att starta bilen när det är -1 ute

Haha jadu har god lust ibland, alltså vad i helvete, nu var jag ut till bilen igen och kollade det går inte att koppla dom kablarna fel, men något har hänt iaf, näär jag kopplade ur dom igår och rengorde dom !! men vad ? testade köra bilen nyss..hm rör man gasen liiiiiite bara så blir det 5.0L milen direkt...kul smile

Bara bita i det sura äpplet och byta .

frightnight
4 mars 2009 · 321 Inlägg

team_Chevy740 skrev:

frightnight skrev:

BrEEze skrev:

Kör alla 850 glt -92 på tippen min har också gått sönder tål inte ens att starta bilen när det är -1 ute

Haha jadu har god lust ibland, alltså vad i helvete, nu var jag ut till bilen igen och kollade det går inte att koppla dom kablarna fel, men något har hänt iaf, näär jag kopplade ur dom igår och rengorde dom !! men vad ? testade köra bilen nyss..hm rör man gasen liiiiiite bara så blir det 5.0L milen direkt...kul smile

Bara bita i det sura äpplet och byta .

Ja det är väl det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang