Volvo 940 ftt, vill dö efter gaspådrag.

Stefan Varberg Supraman
3 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Jo det e så att min 940 ftt vil dö efter gaspådrag eller så går den ner så långt i tomgång att den e på väg att dö men den håller sig igång.
Ger man bara lite gas så e den normal igen.
Verkar kanske blivit lite bättre efter jag slopat ljuddämparna.
jag har mina teorier men vill testa dom här.

En teori e att membranet till dumpen är sönder, har hört att det kan va felet vid dessa symtom.              Men då e frågan om den hur den håller tätt när turbon laddar på för den håller tätt som det e nu.

En e lmm men den e nybytt då den gamla gick sönder en kväll så felet e troligen inte där heller.

Tänddelarna kan va slitna.
Det e inte första gången tändsystem ger fel men den verkar tända bra i övrigt både på tomgång och dellast och fullast.

Vad tror ni? eller har ni någon annan teori?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
volvo_1987
3 mars 2009 · 1 675 Inlägg

insugs packning, tomgångs motor. Är det öppen dump?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Stefan Varberg Supraman
4 mars 2009 · 2 300 Inlägg

nä det e en original.
jo tomgångsmotorn skulle jag också tänka på men den e perfekt i övrigt och detta e det enda symtom som finns.
insugspackningen skulle väl leda till fler symtom?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
940turboplus Rapidoz
4 mars 2009 · 688 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Är det öppen dump?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Busgrabb Rejsa ?
4 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
nä det e en original.

wink

Autotech
BMW 335D (2008)
volvo_1987
4 mars 2009 · 1 675 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
nä det e en original.
jo tomgångsmotorn skulle jag också tänka på men den e perfekt i övrigt och detta e det enda symtom som finns.
insugspackningen skulle väl leda till fler symtom?

Dom symtomer du haft hade jag på min 945 när insugs pakningen hade sprukigt. Prova med start gas runt insugs grenröret.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Stefan Varberg Supraman
4 mars 2009 · 2 300 Inlägg

volvo_1987 skrev:

Stefan Varberg skrev:
nä det e en original.
jo tomgångsmotorn skulle jag också tänka på men den e perfekt i övrigt och detta e det enda symtom som finns.
insugspackningen skulle väl leda till fler symtom?

Dom symtomer du haft hade jag på min 945 när insugs pakningen hade sprukigt. Prova med start gas runt insugs grenröret.

Jo ska kolla och se.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
HARTIN
6 mars 2009 · 49 Inlägg

byt dumpventil så  blir de borta! ja har haft exakt samma symtom på två av mina bilar.
Kolla även så de inte finns nått litet hål som ligger och läcker ut luften.

Stefan Varberg Supraman
6 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Förre ägaren har säkert tänkt på packningen för den ser helt ny ut plus att man ser att dom har vart och skruvat.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang