Rasad motor, peugeot - 92

Pontus731
2 mars 2009 · 6 Inlägg

Hej

I min bil har jag ingen komp på ena cylindern. Jag måste alltså ta itu med det. Min fråga är det, vart får jag tag på packningar nya kolvar till den till ett hyfsat pris.
M.V.H Pontus

Audi A4 (1998)
Lindberg88
2 mars 2009 · 1 418 Inlägg

är nog billigare och lättare att köpa en beg motor ifrån skroten

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
kolvas
2 mars 2009 · 4 001 Inlägg

troligtvis så är det blockpackningen som har gått, du behöver nog inte byta kolvar. Ifall det är så illa att en kolv är skadad så är det billigaste att leta upp en motor på någon skrot

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Välkommen med ditt första inlägg.
Vad är det för model på den?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 mars 2009 · 1 899 Inlägg

De är en Peugeot 605 -92 med 2 liters motorn. Vi är helt säkra på att kolven har gått i o m att de är 0 i kompression och att den trycker avgaser genom vevhuset.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
engolf
2 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Behöver ine vara fel på kolven, men dåliga kolvringar t ex.
Av med toppen, och oljesumpen, då kan du få ut kolvarna och se hur allting är.

alain www.bimmerpower.org
2 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Jag undrar om det skulle inte vara billigare att köpa en komplett motor från skrotten om det finns eller?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Svensson89
2 mars 2009 · 20 Inlägg

alain skrev:
Jag undrar om det skulle inte vara billigare att köpa en komplett motor från skrotten om det finns eller?

Det finns säkert motor på skroten som är fungerande men är det inte lättare för dig att byta kolv och kolv ringar om du nu tror att det bara är det.
Men du kan ju ha otur om ringarna har gått har dom legat å skaft och gnagt på cylindern.

Volvo :P
Volvo 940 (1996)
kolvas
2 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Svensson89 skrev:

alain skrev:
Jag undrar om det skulle inte vara billigare att köpa en komplett motor från skrotten om det finns eller?

Det finns säkert motor på skroten som är fungerande men är det inte lättare för dig att byta kolv och kolv ringar om du nu tror att det bara är det.
Men du kan ju ha otur om ringarna har gått har dom legat å skaft och gnagt på cylindern.

det är betydligt lättare att byta motor OCH billigare.
Såna motorer kan inte vara så svåra att få tag i, kolla www.bildelsbasen.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Svensson89
2 mars 2009 · 20 Inlägg

kolvas skrev:

Svensson89 skrev:

alain skrev:
Jag undrar om det skulle inte vara billigare att köpa en komplett motor från skrotten om det finns eller?

Det finns säkert motor på skroten som är fungerande men är det inte lättare för dig att byta kolv och kolv ringar om du nu tror att det bara är det.
Men du kan ju ha otur om ringarna har gått har dom legat å skaft och gnagt på cylindern.

det är betydligt lättare att byta motor OCH billigare.
Såna motorer kan inte vara så svåra att få tag i, kolla www.bildelsbasen.se

Jag är ingen mekaniker. men jag har byttat kolvar. Och är bilen inte allt för trång och kommer till hyfsat bar till underifrån med. så ska det ju inte va allt för krångligt med att byta kolvarna.
Priser har jag ingen aning om men hur kan en hel motor va biligare än en kolv och ringar?
( Ta mig inte fel vill inte låta kaxig eller så vill bara få i hop det)

Volvo :P
Volvo 940 (1996)
iceman_21
2 mars 2009 ·

Begad motor., runda slängar 4000kr.  3 månaders garanti.

Jag tror du gör en bättre affär om du köper en begad motor.

Senast redigerat av iceman_21 (2 mars 2009)

Aero T16
3 mars 2009 · 1 327 Inlägg

Bara att skruva isär den och kolla vad som har hänt innan du beställer delar. Den går väl ändå inte att köra?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Bilen gick att köra, men kolven var väck. Delar hade lossnat från den, dessutom är cylindern förstörd.
Han har en motor till ståendes, fast de är ett turboblock med krökt vev. Den ska man tydligen kunna använda.

Han kommer ta ur veven, kolla upp lagren i blocket, är de bra så sätter han i veven från motorn där kolven gick och nya kolvringar och packningar osv.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
kolvas
4 mars 2009 · 4 001 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Bilen gick att köra, men kolven var väck. Delar hade lossnat från den, dessutom är cylindern förstörd.
Han har en motor till ståendes, fast de är ett turboblock med krökt vev. Den ska man tydligen kunna använda.

Han kommer ta ur veven, kolla upp lagren i blocket, är de bra så sätter han i veven från motorn där kolven gick och nya kolvringar och packningar osv.

kan ju vara lämpligt att kolla VARFÖR kolven gett upp också.
Kolla upp om den veven som sitter i den rasade motorn är riktigt också, kan ju ha fått stryk när kolven gick.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Kolven gick för att den hade knackat i toppen. Ska kolla upp de där med vevaxeln, hur ser man om den är krökt?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
kolvas
4 mars 2009 · 4 001 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Kolven gick för att den hade knackat i toppen. Ska kolla upp de där med vevaxeln, hur ser man om den är krökt?

varför har den knackat i toppen? vevlagerras eller? i så fall är nog veven kass och förmodligen vevstaken också, det får inte finnas några repor där lagrena ska ligga

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 mars 2009 · 1 899 Inlägg

kan tänkas att de är vevlagerras, motorn har knackat så de kan ju vara lagerknack.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (5 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
kolvas
6 mars 2009 · 4 001 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
kan tänkas att de är vevlagerras, motorn har knackat så de kan ju vara lagerknack.

då får du nog räkna med att byta vev & vevstake

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Verkar i nuläget som att bilen kommer att skrotas, tack för hjälpen ändå!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang