Volvo 740 gl 90- svår startad när det är kallt

_alverblad_
18 februari 2009 · 1 Inlägg

tjena!

har problem med min 740! den är väldigt svår startad när det är kallt. har byt tempgivaren och även kallstarts ventilen. men ändå vill den inte starta. har nu även provat att mäta upp kontakterna o det verkar som att det inte går nån signal till kallstaraten.. kan det bero på det eller vad kan det vara? tacksam för svar snarast mvh Magnus!

Shallie
18 februari 2009 · 730 Inlägg

_alverblad_ skrev:
tjena!

har problem med min 740! den är väldigt svår startad när det är kallt. har byt tempgivaren och även kallstarts ventilen. men ändå vill den inte starta. har nu även provat att mäta upp kontakterna o det verkar som att det inte går nån signal till kallstaraten.. kan det bero på det eller vad kan det vara? tacksam för svar snarast mvh Magnus!

Är det så att den hackar och hugger och dör hela tiden men till slut kommer igång , ?, Isånafall har vi samma problem och jag kan inte bli klok på vad det kan vara, har gjort samma saker som du gjort .. smile
hoppas vi alla kan slå våra kloka huveden ihop smile

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
dekdahl
23 februari 2009 · 50 Inlägg

En dum fråga kanske men har du bytt rätt tempgivare ? för du har väl en till tempmätarn å en till motorstyrningen ?

mickep77
6 mars 2009 · 2 Inlägg

hej,

jag har typ samma problem med min 740, evter jag bytte motor på den, nån nämnde bytt fel tempgivare, vart sitter dom man kan kolla?

PerArne Mycke vill ha mer...
7 mars 2009 · 611 Inlägg

85-88A = tempgivare mätarhus enkel givare med 1st anslutning (flatstift)
88B- tempgivare mätarhus med 2st rundstift med kontakt.

Båda dessa sitter ungefär på mitten av toppen under insuget.

85-88A = tempgivare kallstart motronic(B230ET) sitter snett under 4ans insugsrör/kanal
B230F 87-88A har väl ingen kallstarts ventil va??
B230F 88B- har kallstartsventil, eller är det tvärtom??

Mellan tempgivaren till mätarhuset och tempgivaren till kallstarten sitter tempgiovaren till insprutningen, vid 3ans insugskanal kan man säga.

har jag fel i nåt så säg till den som kan!!!

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang