Bilen dör 940 ltt -96. (b230fk)

Pan
3 mars 2009 ·

Tjenare precis tjackat en ny bil en 940 ltt -96. Men den har börjat krabba 2 dagar i rad har den bara dött när jag kört till jobbet. Symtomet är att den helt utan förvarning slutar svara på gasen sen dör den! Vid båda tillfällen har jag åkt på 4ans vxl i ca 55-60 . Nu när jag körde hem gick den som den skulle sen ställer jag den på tomgång på uppfarten skulle ur och kolla lite i motorutrymmet. Då dör den igen! Tilläggas att den är lite orolig på tomgången.

Tankar jag har haft är sopparelät,chippet,tomgångsmotorn,vakumslang.

Så lite tips är väl välkommet big_smile

EDIT: Bilen går att starta nästan direkt efter fick mata lite på starten när den dog på väg till jobbet. Men när den dog på garage uppfarten tände den och gick igång direkt väntade bara några sek 10 kanske.

Senast redigerat av Pan (3 mars 2009)

R0b1n hej
3 mars 2009 · 291 Inlägg

2 saker.

1.   Soppfiltret.

2.  kolla så det inte är glapp i kontakten som går till soppapumpen. har hört talas om det innan dåkan bilen dö hur som helst. värt att kolla iaf.


Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
Pan
3 mars 2009 ·

soppafiltret ska kollas upp. Förra ägaren har bytt bränslepumpen i tanken tror jag kanske den som krabbbar då?

Blir en helg med diverse felsökning tongue Mer tips big_smile

Senast redigerat av Pan (3 mars 2009)

marven
4 mars 2009 · 551 Inlägg

hade exakt likadant på min med, den slutar svara på gas och dör tillslut, startar bilen direkt eller tar det en stund? på min var det iaf bränslereläet (b230f). ta av vitalocket till bränslereläet, det vita reläet som sitter bakom askkoppen. kör runt så du lätt kan komma åt reläet. när bilen slocknar igen, känn på det om det är varmt och se om den luktar bränt, sen kan du kolla lödningarna på baksidan om nån har släppt.

You can't B serious, oh K
Deity
4 mars 2009 · 1 Inlägg

Kolla luftmassemätaren (lmm), har haft samma symtom jag, se efter läckage, spricka i slang osv, ifall den tjuvsuger luft eller dyl.

Pan
4 mars 2009 ·

Tack för svaren ska mekkas på fredag då jag är ledig. Kommer återkomma med svar hur det går smile

ska kolla tjuvluft lmm
soppafiltret/pump
och relät

mvh

PAIN
4 mars 2009 · 2 103 Inlägg

Deity skrev:
Kolla luftmassemätaren (lmm), har haft samma symtom jag, se efter läckage, spricka i slang osv, ifall den tjuvsuger luft eller dyl.

tjuvar den luft borde den motorrusa om den får mer luft än soppa wink 
så det lär det inte vara, men skulle tippa på bränsle relät...hände min med wink
alternativt kanske LMM ..men tror säkert på relät bakom askoppen wink

å förra sommaren va det 3 motor renoveringar på utställnings bilen wink

Senast redigerat av PAIN (4 mars 2009)

Pan
4 mars 2009 ·

Hur felsöker jag relät? Kan jag se det visuellt eller kan mäta upp det något sätt? Fan vad gött hoppas få ordning på den här skiten nu så jag ställa upp laddet lite med wink wastegaten ligger ju på posten och väntar smile

å förra sommaren va det 3 motor renoveringar på utställnings bilen wink

Hoppar väl ur en stake ur det här blocket snart med när man fått mersmak på överladd! tongue

Senast redigerat av Pan (4 mars 2009)

lurpas
4 mars 2009 · 11 Inlägg

Har hört att det är väldigt vanligt med kallödningar på sopparelät. En kompis till mig hade samma symtom på sin och på volvo sa de att han skulle kolla upp det och mycket riktigt så var det kallödningar på det.

Mvh. Johan

Pan
4 mars 2009 ·

lurpas skrev:
Har hört att det är väldigt vanligt med kallödningar på sopparelät. En kompis till mig hade samma symtom på sin och på volvo sa de att han skulle kolla upp det och mycket riktigt så var det kallödningar på det.

Mvh. Johan

Oki då vet jag vad jag ska kolla efter iaf smile tack.

Pan
8 mars 2009 ·

Har bytt sopparelät nu verkar funka har kört några mil nu smile Bytte även rotor fördelare stift och kablar smile

tack för hjälpen mvh Gurra

martinu
8 mars 2009 · 236 Inlägg

Skulle tro att det är bränslepumpen. Kan du ha bilen på tomgågn länge utan att den lägger av? Det felet hade jag med min förra 745 den kunde lägga av på tomgången eller om jag körde sakta på en fin väg utan gupp men så länge det gick skakigt så gick den. Om den dör på tomgången så lägg dig under bilen vid bränslepumpen och lyssna om den slutar surra.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc
turboforssen Telge Drifting Team
8 mars 2009 · 5 398 Inlägg

startgas finns det nå lättare sätt att konstatera om det är tänd eller bränsle problem med ?
funkar det  så tjuvkoppla relät elle byt de
funkar inte de så kolla så du får ström till soppapumpen i tanken å lyssna om den låter
är det ström å det låter som den ska så bör du undersöka bränsle filter, spridar motstånd, spridarrelä
smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Pan
8 mars 2009 ·

Har bytt tänddelarna då dom var kassa. Bytte även bränslerelät, soppafilter har jag med men inte bytt än. Men bilen verkar funka för tillfället. Annars blir det till att kolla över bränslepumparna så det inte glappar osv. Men stötte på enu en motgång igår ett tändstift sitter så in i helvete! Så nu får jag åka ner till verkstan och be om hjälp neutral

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang