Peugeot 205 gti Generator problem

Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

hej jag har köpt en peugeot 205 gti som jag har haft problem med generator. generatorn verkar inte ladda just för tillfället och jag tror inte att själva generatorn är problemet då jag redan har bytt generator 2 gånger så den generatorn som sitter på nu är alltså den 3e på mindre än 4månader. någon som har något tips på vad det annars kan vara som är fel? plus kabeln till batteriet verkar fin och "jord" går ju direkt via generator "chassit" in till motorn. generatorn har laddat bra och problemet uppstod snabbt så jag tror inte heller att det är kolen och hoppas inte att det är det heller för kolen går inte att byta utan att behöva öppna upp hela generatorn. tacksam för tips när jag ska felsöka. ps snabba svar är önskvärt pga att den står på en kort tidsparkering just nu

Volvo 740 (1989)
BMW 328 (2000)
Pilsk
8 mars 2009 · 460 Inlägg

brott på kabeln till d+

Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

hej menar du en liten kabel som ger generatorn + om man säger så typ när man står på täningen eller om det är när bilen har startat? jag har misstänkt den kabeln men den verkar hel. men kan ju dock prova att mäta lite på den. ska kolla upp detta och är tacksam för svaret smile

BMW 328 (2000)
Volvo 740 (1989)
Drönirettab
8 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Batterilampan i instrumentpanelen ska ju lysa (tillsammans med övriga varningslampor) när du slår på tändningen, annars får inte generatorn din förmagnetiseringsström och kan inte heller börja ladda som den ska.

Ja, det är den kabeln som pilsk pratar om. smile

Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

batterilampan "varningslampan" har dock aldrig lyst på bilen varken när jag har kört eller när jag bara har vridigt på täningen så den lampan e nog dessvärre ingen hjälp för min del. men ska kolla upp den kabeln iaf. en fråga ang den kabeln är det vanlig 12 volt? tänkte om man kunde dra en kabel direkt ifrån batteriet till generatorn bara för att kolla om det är det felet?

BMW 328 (2000)
Volvo 740 (1989)
Lurken_85
8 mars 2009 · 832 Inlägg

Byt lampan i instrumentpanelen för vad jag har för mej så måste den funka annars borde det ju vara som ett kabelbrott och generatorn får ingen förmagnetiseringström.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

ne lampan kan inte har något med det att göra för isåfall hade ju bilen aldrig laddat efter som lampan har varigt trasig hela tiden. men kabelbrott på den kabeln kan det ju helt klart vara. vore bra om någon viste om man bara kan lägga en kabel mellan batteriet och direkt till generatorn bara för att testa.

Volvo 740 (1989)
BMW 328 (2000)
Drönirettab
8 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Du ska dock inte dra kabeln direkt från batteriet till D+ på generatorn, en liten lampa som motsvarar batterilampan (tex 2 W eller så) ska sitta mellan. smile

Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

okej men det går att ta vilken lampa som hellst eller? gör väll inget om den är starkare kanske? tror inte att jag har någon så liten lampa liggandes. blir det för stark ström dit om man tar direkt alltså?

BMW 328 (2000)
Volvo 740 (1989)
Drönirettab
8 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Jag vet faktiskt inte hur pass "stark" lampa man kan sätta dit, kanske någon annan kan ge svar på det. Om du drar direkt från batteriet så blir det kortslutning eftersom D+ ger en jordpotential när generatorn inte snurrar, så har jag förstått det hela iaf.

Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2009)

Darkzide
8 mars 2009 · 17 Inlägg

jaha okej. tack för svaren jag får prova mig fram tänkte jag skulle få hem bilen först och främst för då kan jag mäta direkt istället om det finns någon ström vid D+ och finns det det så vetefan vad felet är. den förra generatorn som satt på så tog jag bara förgivet att den va paj så jag åkte och lämnade tillbaka den och fick en annan istället men stället där jag köpte generatorn hade kollat på den jag lämnat in och mätt och konstaterat att den funkade så redan då va det ju något som inte stod rätt till med bilen fast när jag väl hade bytt generator så funkade bilen hur bra som hellst fram till nu vilket är ca 100-150mil sedan kanske. misstänker att jag inte kan ha sådan otur att generatorn har pajat nu igen utan det måste vara något annat som kånglar. mycket möjligt att kabeln "D+" har skavt emot och ligger och jordar någonstans eller något för hade den varigt helt av så hade den ju inte laddat efter att jag bytte generator

Volvo 740 (1989)
BMW 328 (2000)
Drönirettab
8 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Darkzide skrev:
mycket möjligt att kabeln "D+" har skavt emot och ligger och jordar någonstans eller något för hade den varigt helt av så hade den ju inte laddat efter att jag bytte generator

Om den kabeln ligger och jordar någonstans tex i motorrummet så lyser batterilampan fastän motorn är igång, generatorn ger heller ingen laddning. Eftersom din lampa inte verkar lysa någon gång så borde det vara fel någonstans. smile

Ibland kan man "tvinga" igång laddningen genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv, men felet finns dock fortfarande kvar och nästa gång man startar bilen så får man göra om samma sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang