3303
Sök

Saab 9000 turbo CD turbo rasat?

4 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Min saab 9000 turbo 2.3 1995 vitröker något förfärligt (ej glykoldoft) samt lite blå rökpuffar ibland när man drar på....
Misstänker turbon men funderar om det lika gärna kan vara oljan skjuts från motorn?
Någon som vet ett bra tips man kan kontrollera vart oljan kommer från, innan man byter turbo...
har skruvat bort insugsröret och det är rikligt med olja i turbohuset, turbon laddar normalt......
När motorn blirvarm försvinner röken i stort sett...

Tacksam för svar

1 497 Inlägg
11 mars 2009
Hur ser olja och kylvatten ut?

4 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Olja o kylvatten ser ok ut......dvs inget "grädde" i oljan....glykolen e fin....
Men vad ja va osäker på om oljan skjuts in i turbon från motorn eller packboxen i turbon.....
Senast redigerat av iggy63 (11 mars 2009)

2 164 Inlägg
11 mars 2009
Ta loss inloppsröret till turbon och känn på axeln de första du ska göra.
Hur känns den då??

MVH

4 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Den verkar lite glappig och det är rikligt med olja där....jag får en utbytesturbo till bra pris så det kan ju vra värt o byta....
Fast ja tänkte om det fanns nåt bra tips o se vad oljan kommee från.....oljan verkar i vilket fall rinna ner o skulle det komma från motorn skulle den väl vara förbränd?

En annan tanke jag hade e att motorn skjuter ut olja från vevhusventilationen ner till turbon?
Senast redigerat av iggy63 (11 mars 2009)

2 164 Inlägg
11 mars 2009
iggy63 skrev:
Den verkar lite glappig och det är rikligt med olja där....jag får en utbytesturbo till bra pris så det kan ju vra värt o byta....
Fast ja tänkte om det fanns nåt bra tips o se vad oljan kommee från.....oljan verkar i vilket fall rinna ner o skulle det komma från motorn skulle den väl vara förbränd?

En annan tanke jag hade e att motorn skjuter ut olja från vevhusventilationen ner till turbon?

Det är turbon om den glappar axialt och radialt. litet spel radialt är godkännt!
Vevhus ventilationen brukar aldrig göra de och skulle de va från motorn skulle du aldrig se de på kompressor sidan an turbon!

MVH

Sök