Märkligt problem med tomgång opel omega

chevypower
12 mars 2009 · 21 Inlägg

jag har en opel omega som har börjat uppföra sig märkligt, när den är kall märks inget fel. ej heller när motor är varm och den startas. Men däremot när man kört och motorn ä varm å man lägger i neutralen el park. då går tomgången upp till 1500-1600 varv några sek sen går den ner till normal tomgång iett ögonblick å sen upp igen. den vandrar kan man säga. men som sagt slår man av motorn å startar den igen är den normal igen men lägger man i drive å kör lite uppkommer sama cirkus igen. detta problem uppstod en vecka efter jag bytt sk tätningslocket till bensintank, men jag har svårt att se att detta skulle ha med tomgång å göra, men jag ger den infon ifall att... å jag vet att det fanns andra trådar med tomgångsproblem dock ej likt detta

chevypower
12 mars 2009 · 21 Inlägg

glömde skriva att det är en 97 me 2 liter motor 16v

isakare
12 mars 2009 · 272 Inlägg

Jag skruvade nyligen med en Vectra 2,0 16V med liknande problem, men där försvann tomgången när motorn blev varm, funkade dock hur bra som helst när den var kall.

Fick tips om att rengöra spjällhuset och tomgångsmotorn.
Rengöra var dock ett milt uttryck, jag kunde gräva ur skit, ingångar till bla vevhusventen var igensatta, i spjällhuset var det så mycket sot så även fast man rörde lite på spjället så öppnade det inte, och tomgångsmotorn var det nästan helt stopp i.
Att ta bort spjällhuset tog typ 5 min, att rengöra en halvtimme, sen gick bilen kanon.

Kanske nått att titta på ??

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang