Saab 9000 går ej låsa upp förardörr från utsidan??

The_Black_Pearl
10 mars 2009 · 17 Inlägg

jag har en saab 9000 årsmodell 92

när vintern kom så började dörrarna kärva å gick inte å stänga mm, en dag när ja var som mest stressad och de var flera minusgrader ute så fick ja väldiga problem när ja skulle låsa dörren.

Eftersom ja var stressad så tog ja de inte direkt försiktigt med låset utan ja tror det givk sönder. fick till sist låsa dörren inifrån å klättra ut på passargerarsidan. sen dess har bilen stått still för ja har inte vågat röra dörrarna så länge det varit kallt ute.

men så idag ville ja prova om den starta när den stått så länge, vilket den gjorde. men märkte då att låset funka inte alls... fick klättra in genom passargerar dörren.

Låset krånglar inte från insidan utan bara utsidan. centrallåset funkar bra.

Vad måste ja göra för att få ordning på låset??

Fredrik-79
10 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Smörj upp låset ordentligt.
Troligen är de så mycket skit att de inte funkar som de ska.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
The_Black_Pearl
11 mars 2009 · 17 Inlägg

de känns inte som de... får runt nyckeln å de händer inget... då de var inbrottsförsök på den för ett antal år sen så har höljet försvunnit å de kommer lätt in skit. men då känns de verkligen att de kärvar... nu händer inget liksom

lellejohansson
11 mars 2009 · 59 Inlägg

det sitter en liten arm från låscylindern ner till kistan , öppnar du med nyckeln med våld så kan den lossna o då kan du inte öppna utifrån!! kolla den!! sen att det fryser är som Fredrik säjer , blås rent från vatten o skit o smörj upp så ska det funka!

The_Black_Pearl
11 mars 2009 · 17 Inlägg

oki, ja de ska ja göra då, men vad måste ja göra om de visar sig att de är den som pajat?

r3zz1 mulle mek
12 mars 2009 · 679 Inlägg

The_Black_Pearl skrev:
oki, ja de ska ja göra då, men vad måste ja göra om de visar sig att de är den som pajat?

antingen fixa den eller så köper du nytt lås tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Spindeln_Gbg
13 mars 2009 · 155 Inlägg

Ett sådant klips kostar inte många kronor på Saab.
Det kan vara så att det klippet gått av när du brukade lite för mycket våld.
Dom är trots allt faktiskt sköra.
Värre är det på vintern.
Är klipset helt är det bara att åka bort till skroten & köpa ett nytt handtag då det kan vara ström kontakten som pajat för dig.
Hade det felet på min 9000 2.3 T -93:a för ett antal år sedan.
Jag bytte handtag & då fungerade allt igen.
PS: JAg blåste rent & smörjde upp allt innan monteringen.

Annars vet jag inte vad det kan vara för fel.

Hoppas allt löser sig för dig.

Spindeln

Jag har hellre AIDS än kör Volvo
Saab 900 "Talladega" (1997)
The_Black_Pearl
14 mars 2009 · 17 Inlägg

tack så jätte mycket för hjälpen allihopa. ska kolla på detta å hoppas på att det är de ni säger att de är smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang