5922
Sök

Pass godkänd id-handling?

537 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Tjooo!

Det är så att mitt legg jag fick av Nordea när jag fyllde 13 går ut 13april (så 6år nu tongue). Och ett nytt kostar 400kr, och det känns inte så aktuellt att betala de 400kr då jag förhoppningsvis snart ska ha det där körkortet i handen. Men hur är det, visst borde jag kunna använda mitt vinröda pass vid uppkörningen (som förövrigt har samma bild som legget när jag var 13år..)?

Och hur kommer det gå i butiker när jag ska betala med kort, kan jag använda passet då eller får det bli kontanter som gäller? För vissa butiker skriver ju ned något nummer från legget, och samma sak när jag hämtade ut ett paket hos DHL så skrev han ned nått nummer från legget. Är det bara personnumret dem tar eller är det några andra siffror?

Sanizz
12 mars 2009
Om passet är giltigt kan du använda det till 100%, svar: ja . Men om det är förgammalt vilket de är om det är en bild sen du var 13 svar: nej. Plus att om du kommer till uppkörningen med en ogiltig legitimation så har dom rätt att underkänna dig. Min trafikskolelärare pratade om detta, är dock inte 100% i att dom underkänner dig, men du får hur som helst inte utföra uppkörningen/teoriprov utan en giltig legitimation.
Senast redigerat av Sanizz (12 mars 2009)

VW Ägare
1 011 Inlägg
12 mars 2009
Hade jag varit du så hade jag fixat ett nytt leg. Sen har man det lägget som "supeleg" så slipper man göra av med körkortet på fyllan.

Annars är passet godkänt leg så länge det är giltigt.

Henrik Eberlund

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 mars 2009
Du har tur med passet som kostar 400:- min kostar nu 850:-.
Nordea tar idag 350:-, det tar inte emot passet som id handling om datum ha gott ut. (pratade nyss med nordea)
Till uppkörning, tyvär men du måste har en giltig id kort eller pass.
Om jag var du, jag skulle göra ett nationellt id kort för 400:- som du kan lätt har den i planbok och kan flygga inom EU utan pass, smidigare wink
Senast redigerat av alain (12 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sleeper
3 084 Inlägg
12 mars 2009
hehe jag hittade mitt pass för ett litet tag sen då man gick i 8:an och var 1,52 lång sen i 2an på gymnasiet var man 1,80 smile kände sig rätt fjantig då man väl behövde visa det.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 mars 2009
Jag använde passet vid uppkörningen och uppskrivningen det var aldrig några bekymmer, men som sagt det står också i papperna.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
markuse90 skrev:
Tjooo!

Det är så att mitt legg jag fick av Nordea när jag fyllde 13 går ut 13april (så 6år nu tongue). Och ett nytt kostar 400kr, och det känns inte så aktuellt att betala de 400kr då jag förhoppningsvis snart ska ha det där körkortet i handen. Men hur är det, visst borde jag kunna använda mitt vinröda pass vid uppkörningen (som förövrigt har samma bild som legget när jag var 13år..)?

Och hur kommer det gå i butiker när jag ska betala med kort, kan jag använda passet då eller får det bli kontanter som gäller? För vissa butiker skriver ju ned något nummer från legget, och samma sak när jag hämtade ut ett paket hos DHL så skrev han ned nått nummer från legget. Är det bara personnumret dem tar eller är det några andra siffror?

Ett pass är en giltig ID handling ja. Inga problem.

Gjorde precis som du tills jag tog körkortet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 059 Inlägg
12 mars 2009
alain skrev:
Till uppkörning, tyvär men du måste har en giltig id kort
Om jag var du, jag skulle göra ett nationellt id kort för 400:- som du kan lätt har den i planbok och kan flygga inom EU utan pass, smidigare wink

Det lilla röda passet (EU passet) ÄR en giltig ID-handling.

använde mitt själv på min uppskrivning.
Senast redigerat av Smajly (12 mars 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 mars 2009
Smajly skrev:
alain skrev:
Till uppkörning, tyvär men du måste har en giltig id kort

Det lilla röda passet (EU passet) ÄR en giltig ID-handling.

använde mitt själv på min uppskrivning.

jo, det klart, så länge att passet är giltig, det kan användas som ID-handling men när datum har gått ut dä den inte gäller till någonting.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Med lem
1 127 Inlägg
15 mars 2009
Jag hade varken pass eller leg när jag skulle skriva upp. Finns då ett intyg på vägverkets hemsida att en förälder får följa med och legitimera den det gäller. Har för mig det skulle skickas in och godkännas, bara skicka in så får man en lapp hem i brevlådan!

4 005 Inlägg
15 mars 2009
Gå till polisen och ta det nya nationella id-kortet. Det kostar 400kr, så slipper du ta med passet när du flyger utomlands!

Fungerar kalasbra när jag är utomlands!

Ser lite coolare ut också.

Sök