1680
Sök

Opel Agila med vatten i oljan!!!!! Var fan kommer vattnet ifrån?

6 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#1
Har en Agila -01 där följande hänt:
Helt plötsligt när jag körde så flög oljestickan upp i huven o skickade ut det mesta av oljan överallt..
Ska säga att det var typ 7 minusgrader ute vid tillfället..
Oljan var därefter cafelatte färgad samt majonäs i oljepåfyllningslocket..
Har bytt olja 3 ggr samt filter och bilen går som vanligt utan att ta vatten ifrån expansionskärlet men likt förbannat så är oljan missfärgad.
Vill inte bara lämna in den och sen få en häftig räkning för byte av toppackning mm
Vad har hänt?
Vad ska jag ta mig till?
Mvh Stephan

140 Inlägg
14 mars 2009
#2
hej har bilen en oljekylare ?? kolla så att adapten emellan blocket och filtret inte har gått sönder innuti , det är vanligt b.l.a på VW och audi , kan ju vara så på din också .

6 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#3
Hmmm måste genast kolla ifall det finns en sån adapt på min argila..tackar för den ledtråden

6 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#4
Näe det finns nog ingen oljekyl även ifall jag har den STORA motorn på 1.2 liter haha

140 Inlägg
14 mars 2009
#5
har du nån som kan hjälpa dig och kolla kompet i motorn ? kan va topp packningen t,e,x en oljekanal som läcker ut olja till en vatten kanal .. om du öppnar expansionslocket ändrar sig motorn då ?? kommer det avgaser ur locket på tomgång när du öppnar det ?? lukta lite försiktigt om det luktar avgaser ur locket .

371 Inlägg
14 mars 2009
#6
Det som hände var nog att din vevhusvent frös till is och du fick ett övertryck i vevhuset.
Har du kört långt så bilen har blivit helt i genom varm efter oljebytena?


315 Inlägg
14 mars 2009
#7
need_4_boost skrev:
Det som hände var nog att din vevhusvent frös till is och du fick ett övertryck i vevhuset.
Har du kört långt så bilen har blivit helt i genom varm efter oljebytena?

tror också på den teorin topplockspackningen är kass så den läcker in vatten så har det frösit och strypt vevhusventilationen så att oljestickan flög ur. Bytt topplockspackningen lämna in toppen på ytplaning så tror jag problemet ska vara löst.

Allt eller inget!!!

272 Inlägg
15 mars 2009
#8
Att oljestickan for ur tyder på igensatt vevhusventilation, och så länge du inte fixar det, kommer kondensen som bildas i motorn blanda sig med oljan när den inte har nån stans att ta vägen.

Åker helst på is =)

6 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#9
Jag tackar för alla goda tips och ska ta itu med bilen under veckan...
Ska kolla dels hur det verkar i expansionskärlet och sen försöka klura ut var det ev är täppt i vevhusventilationen..
Återkommer om hur det går och tack för hjälpen sålänge..

Labborant
307 Inlägg
16 mars 2009
#10
jokke_b skrev:
need_4_boost skrev:
Det som hände var nog att din vevhusvent frös till is och du fick ett övertryck i vevhuset.
Har du kört långt så bilen har blivit helt i genom varm efter oljebytena?

tror också på den teorin topplockspackningen är kass så den läcker in vatten så har det frösit och strypt vevhusventilationen så att oljestickan flög ur. Bytt topplockspackningen lämna in toppen på ytplaning så tror jag problemet ska vara löst.

Tror inte du ska byta topplockspackningen och plana toppen INNAN du kollat vevhusventilationen
Gör rent vevhusventilationen och byt filter m.m

Har du tur sparar du 95% av kostnaderan genom att gå rätt väg till problemet och inte skruva ner toppen först...
Senast redigerat av la_palma (16 mars 2009)


Sök