Saab 95 2,0t 98 med problem efter att check engine lyser

Bycka
14 mars 2009 · 6 Inlägg

har problem med bilen idag efter en stunds körning så började en lampa lysa (check engien) och de vart väldigt dålig tomgång. ja kopplade då lös batteripolerna och väntade 30 min men när ja startade den igen så gick det inte mer en 2 minuter så lyser samma lampa igen men nu finns de tomgång men farthållaren fungerar inte och den går inte lika bra som förut. någon sam varit med om liknande problem eller n¨n som vet vad de kan vara kan ju höra av sig taksam för svar

jokke_b
14 mars 2009 · 315 Inlägg

Hej man kan inte nolla nyare bilar genom att bryta strömen. Felkoden ligger fortfarande kvar så måste in med en dator genom OBD ut taget och läsa av felkoderna provköra ett tag tänder sig inte lampan igen och bilen går som den ska så är det inga problem. Men kommer den igen så får man börja gå djupare.
Har att telesett när det gäller fel koder * En gång är ingen gång*.
Sen till sanningen är bilmekaniker och utav * nyare* bilar såär just saab 95 turbo den sämsta bil som finns! Absolut inget påhopp. Ringde en Saab verkstad för beställa delar och dom blev förvånade att det ens fanns såna bilar kvar. Ett allmänt tips kolla oljan ofta på bilen- Turbon är ett kännt fel att de ger sig och kör med mobil 1 helsyntet olja.
Men lossa på luftmassemätaren och se om det blir nån skillnad. kom på att greja med en saab som gick dåligt och orolig tomgång då var det luftmassemätaren som spökade.

Allt eller inget!!!
Bigfoot81
14 mars 2009 · 8 Inlägg

kolla upp alla vacumslangar runt insuget. Åk annars till en verkstad och läs av motorstyrningen

Bycka
14 mars 2009 · 6 Inlägg

okej jo ska testa de annars får ja lämna in den men kom järna med fler tips

Fredrik-79
14 mars 2009 · 2 164 Inlägg

DU måste in och läsa av felkoderna med en tech2.
Din bil går i limp home läge och de är inte några vakum slangar som är fel då.
De är nått allvarligare.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Bycka
15 mars 2009 · 6 Inlägg

ahh   idag skulle ja lämna in den på koll men kom inte så långt tror turbon rasade.
bilen ryker väldigt mycket och hackar fram.

Fredrik-79
15 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Bycka skrev:
ahh   idag skulle ja lämna in den på koll men kom inte så långt tror turbon rasade.
bilen ryker väldigt mycket och hackar fram.

De betyder inte att turbon rasar men troligen nått med motorn.
LMM eller lamdan m.m.
Kolla felkoder som sagt.

MVH

Senast redigerat av Fredrik-79 (15 mars 2009)

Saab 9-5 SE (2001)
wetese
15 mars 2009 · 655 Inlägg

hur är det med oljan i bilen? Försvinner den för dig? Isåfall är det dags att plocka isär tråget, och göra rent silen som sitter där, oljan brukar lägga igen denna. Hände för farsan, sen rasa den:(

Fredrik-79
15 mars 2009 · 2 164 Inlägg

wetese skrev:
hur är det med oljan i bilen? Försvinner den för dig? Isåfall är det dags att plocka isär tråget, och göra rent silen som sitter där, oljan brukar lägga igen denna. Hände för farsan, sen rasa den:(

Skulle nog säga de är nån kring utrustning eller mjukvara före motor ras.
Frågan är ju är den trimmad?

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Bycka
15 mars 2009 · 6 Inlägg

nej den är inte trimmad men nu har det tilkomit ett fel till när man startar den och den går på tomgång så knackar de från motorns högra sida  alltså samma sida som batteriet sitter.

jonTe
16 mars 2009 · 5 710 Inlägg

Har du kollat om du har någon olja i bilen?
Har du redigt turboras trycker den ut alla olja genom turbon på under minuten=när motorn börjar gå med oljebrist då låter det illa.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang