Mazda Rx7 -94, Frågor ang renovering

StiFf Wankel
10 mars 2009 · 1 080 Inlägg

Har börjat skruva ner mazdan nu och ska kolla igenom den lite.
Nån som vet lite mer om vad man ska kolla på wankel motorerna?

Sen märkte jag en sak när jag skull ta loss insuget, hade ett jack på några mm precis under ventilerna, men det finns ju inte några rörliga delar där som kan orsaka det, ska fixa bilder på det i veckan så kan jag lägga upp dom.

Och en sista grej, hört att motorn ska balanseras efter man har öppnat den..hur skulle man göra det, och blir det att lämna in motorn för det?

tack!

MDS Västerås
engolf
10 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Finns forum för mazda rx-7, sök på google. Tror du får betydligt bättre hjälp där.

Under vetilerna? Finns väl inga ventier på en wankel?
kanske slarvigt renoverad tidigare, därav är ett hack där.

Vet inte om den absolut måste balanseras efter renovering, men med tanke på att man byter tätningarna på rotorn kan viss obalans uppstå. Min teori, kanske inte stämmer. är ingen haj på wankelmotorer.

Lägg upp bilder senare, alltid kul se en wankel invändigt:)

nxtream yeeah baby
10 mars 2009 · 50 Inlägg

apex tätningarna är ju bra att byta till större mao uppfräsning och i samband med detta en balansering,ingen idé att snåla det förlorar man på i längden..

www.rotaryperformance.se   där har du lite priser och kunskap tongue

StiFf Wankel
10 mars 2009 · 1 080 Inlägg

jo är ju medlem på wakelregistret men glömt bort lösenordet och fick inget nytt när jag klickade på "glömt lösenord" på den sidan..
och ventiler kanske var fel ord, jag är nyvaken tongue
men man ser bättre när jag lägger upp bilderna..
bör man fräsa rotorhusen vid varje byte av tätningarna, eller kan man kolla om det finns behov av det?
jag vet inte hur länge sen det var tätningarna var bytta senast, så ska byta dom iaf i förebyggande syfte.
ska kolla igenom sidan du skrev nxtream senare, måste dra till jobbet nu, tack^^

Senast redigerat av StiFf (10 mars 2009)

MDS Västerås
Levinsson Brap Brap Brap
18 mars 2009 · 149 Inlägg

Det enda stället att fråga på ÄR på wankelregistret.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang