3045
Sök

Hjälp med spackling

502 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
har kikat runt lite på forumet och på dom trådar jag hittar som handlar om spckling handlar om vilket spackel man ska använda osv. men jag ska spackla min 740 a-traktor och det är första gången jag spacklar.så skulle vilja ha lite svar på

1.hur ren måste karossen vara, räcker det med att och damma av eller ska man även tvätta med något? såg på ett annat forum att dom prata om att man skulle tvätta den och använda nån form av kemikalier som gör karossen riktigt ren, bilen har inge rost där den ska spacklas så det finns inga rost som måste bort

2.eftersom den är kapad så krävs det rätt mycke spackel, mellan 1-7 mm, vi använder glasfiberspackel, och hur ska jag göra när jag spcklar, ska jag ta allt i ett lager eller ska jag lägga många men tunna lager? har hört att det inte fäster i sig själv.
visst kan man lägga glasfiberspackel även på de allra minsta ojämnheter eller är det finspackel som gäller där?

3.måste man använda epoxigrund eller någon annan typ av grund eller ska/kan man spackla på plåtren kaross och ska jag även ta bort spackel som redan finns på?

vore tacksammt med en förklaring från pungt till pung från hur man förbereder tills man har lagt allt spackel, har aldrig gjort det så vill inte misslyckas första gången. bara att säga till om ni vill ha bild på det som ska spacklas.

MVH Jonas big_smile

3 650 Inlägg
14 mars 2009
Det ska vara rent där du spacklar, jag skulle tvätta med lacknafta och kanske matta ner lacken lite innan

Lights out.
124 Inlägg
14 mars 2009
Tennspackla förfan!!! Sen avslutar du med med ett tunt skikt med finspackel. Det finns alldeldes för många traktorer med spackelsprickor.

bmw_e34_projekt
15 mars 2009
ta tenn

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 mars 2009
Killen har aldrig spacklat förut och ni säger åt honom att tenn-spackla...? tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

16 197 Inlägg
15 mars 2009
Larsson_Power skrev:
Killen har aldrig spacklat förut och ni säger åt honom att tenn-spackla...? tongue

tänkte just samma sak.. tennspackla e INTE lätt vill ja lova.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Lights out.
124 Inlägg
16 mars 2009
Så jävla svårt är det inte. Gäller bara att skaffa sig en känsla för värmen....

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
16 mars 2009
Matta ner lite där spacklet ska vara, går du ner till plåt så lägg ett lager rostskydd och spackla sedan på det. Du kan säkert lägga ett helt lager sen du kommer endå få slipa till det när du ska på med finspacklet och då kommer du se att du kommer behöva lägga fler än ett lager iallafall. Ta som jag sa finspackel i slutet istället, gärna något elastics från typ plastic padding för som sagt det finns way to many traktorer med spacklet sprickor. Anledningen till att jag iallafall inte hade tagt glasfiber spackel är att det blir så hårt och blir bara jobbigt att slipa sen för vill du ha en bra finish kan du ju tex inte dra över allt med 80 papper. Sedan innan lack som jag antar du ska ha på spacklet lägger du slipgrund annars kommer lacken att sjunka där du spacklat, sedan på med färg bara smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

16 197 Inlägg
16 mars 2009
Snajdarn skrev:
Så jävla svårt är det inte. Gäller bara att skaffa sig en känsla för värmen....

fast de e ju en aaaaaningen lättare å köra me vanligt spackel..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

502 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
ok tack för alla svar, nej tenn är inget jag ska ge mej in på:D

502 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
så, nu ska jag äntligen ut och spackla om nån dag, men har fortfarande två frågor som jag undrar över och det första är om jag ska ha nån slags grund, epoxy eller nån grundfärg innan jag lägger glasfiberspackel. och det andra är hur varmt det vara vara i rummet jag spacklar i?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
22 mars 2009
Vanlig rumstemp duger och grundfärg/rostskydd behöver du bara lägga om du slipat plåtrent.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

12 086 Inlägg
22 mars 2009
Rengör med thinner, inte avfettning lr annat skit som inte dunstar ordentligt. T-röd går oxå men är lite mildare. Sen är de bara spackla duktigt, hällre för mkt än för lite.

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 mars 2009
Kesler skrev:
Det ska vara rent där du spacklar, jag skulle tvätta med lacknafta och kanske matta ner lacken lite innan

Lacknafta ska INTE användas att rengöra med.
Det har man till att tvätta penslar o spä ut oljefärg med.
Lämnar en fet hinna efter sig. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

502 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
ok jag har plåt rent på vissa ställen, så jag ska alltså först använda thinner sedan epoxy eller grundfärg ( vilket av dom? ) och sen smacka på spacklet om jag fattat rätt ?  mvh
Senast redigerat av Haggan (22 mars 2009)

Sök