Vattnet försvinner från kylaren.vad kan va felet?

Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

hejsan,min morbror har en mitsubishi lancer kombi,och han fyller på vatten i kylaren.
senare efter 2-3 veckor så måste man fylla på igen,men vattnet rinner ut,det rinner inte in i motorn,utan det rinner ut på marken,kan det vara nån packning som har gått.?
skulle gärna  vara tacksam om någon ville hjälpa mig,det är meningen att han och ´hans familj ska komma den 27,
snälla,uppskattar alla svar.
tack på förhand

Lindberg88
21 mars 2009 · 1 418 Inlägg

trasig kylare, sprucken slang etc..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
lelleal
21 mars 2009 · 1 150 Inlägg

har han inte ögon som alla andra ? de är vel bara leta kolla de är vel ingen som kan sitta gissa va de är ne dom inte sett bilen...

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

Lindberg88 skrev:
trasig kylare, sprucken slang etc..

kylaren är hel,men slangarna kan man kolla på

jocke_gronberg
21 mars 2009 · 4 586 Inlägg

hur ska dom här på garaget kunna gissa vad felet är. Be han åka till verkstaden istället

Senast redigerat av jorre83 (21 mars 2009)

Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

lelleal skrev:
har han inte ögon som alla andra ? de är vel bara leta kolla de är vel ingen som kan sitta gissa va de är ne dom inte sett bilen...

han har familj så¨det är inte så lätt när man bygger hus jobbar till 2 på natten.

Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

jorre83 skrev:
hur ska dom här på garaget kunna gissa vad felet är. Be han åka till verkstaden istället

kan man få lite hjälp,dom som har en sån kanske kan hjälpa istället för att skriva dumma  komentarer.

FLindgren
21 mars 2009 · 5 089 Inlägg

Luft på mattorna fram och känn ifall dte är vatten där. då läcker värmepaketet.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
dahboy
21 mars 2009 · 1 002 Inlägg

Coolingen skrev:

lelleal skrev:
har han inte ögon som alla andra ? de är vel bara leta kolla de är vel ingen som kan sitta gissa va de är ne dom inte sett bilen...

han har familj så¨det är inte så lätt när man bygger hus jobbar till 2 på natten.

men det är ju helt omöjligt för oss här att gissa vart hans kylare läcker.. Du kan väl kolla de då om han inte hinner..

...
Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

FLindgren skrev:
Luft på mattorna fram och känn ifall dte är vatten där. då läcker värmepaketet.

det rinner från motorn,tror inte det är värmepaketet,men kan det va nått annat?

Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

dahboy skrev:

Coolingen skrev:

lelleal skrev:
har han inte ögon som alla andra ? de är vel bara leta kolla de är vel ingen som kan sitta gissa va de är ne dom inte sett bilen...

han har familj så¨det är inte så lätt när man bygger hus jobbar till 2 på natten.

men det är ju helt omöjligt för oss här att gissa vart hans kylare läcker.. Du kan väl kolla de då om han inte hinner..

men svara inte om ni inte vet då,+ att jag inte åker 400km bara för att kolla på en motor

trippelturbo Trucker
21 mars 2009 · 2 710 Inlägg

Om kylaren är hel så är det väl antaligen ngt med slang etc o göra. Bara o kolla wink

Men dubbelkolla så att det inte är ngt me kylaren för det finns ngt på biltema som tätar kylaren (pappa hade samma problem), minns ej va det heter men fråga dom så.. smile

Lycka till wink

Fart missbrukare
Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Om kylaren är hel så är det väl antaligen ngt med slang etc o göra. Bara o kolla wink

Men dubbelkolla så att det inte är ngt me kylaren för det finns ngt på biltema som tätar kylaren (pappa hade samma problem), minns ej va det heter men fråga dom så.. smile

Lycka till wink

tack så hemskt mycket

Dagge88
21 mars 2009 · 629 Inlägg

Hade likadant på min 940, försvann kylar vatten i lite småstadig takt, tog väll 3 veckor ungefär innan det behövde fyllas på.
I mitt fall var det slangen som går från kylarvattenbehållaren frammåt mot kylaren som var slut.
Så se överslangar och kolla om dom ser skrumpna / har sprickor i sig.

annars kan man göra som dom gjorde på discovery (mythbusters) om kylaren läcker, hälla i ägg i den :p
inte rekommenderat i längden kanske, men ägget täppte tydligen till hålet och kylaren funkade som den skulle efter det :S

Senast redigerat av Dagge88 (21 mars 2009)

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
trippelturbo Trucker
21 mars 2009 · 2 710 Inlägg

Coolingen skrev:

BMWgrabben skrev:
Om kylaren är hel så är det väl antaligen ngt med slang etc o göra. Bara o kolla wink

Men dubbelkolla så att det inte är ngt me kylaren för det finns ngt på biltema som tätar kylaren (pappa hade samma problem), minns ej va det heter men fråga dom så.. smile

Lycka till wink

tack så hemskt mycket

Så lite så smile

Fart missbrukare
Volvodude CNC-Operatör
21 mars 2009 · 561 Inlägg

Dagge88 skrev:
Hade likadant på min 940, försvann kylar vatten i lite småstadig takt, tog väll 3 veckor ungefär innan det behövde fyllas på.
I mitt fall var det slangen som går från kylarvattenbehållaren frammåt mot kylaren som var slut.
Så se överslangar och kolla om dom ser skrumpna / har sprickor i sig.

annars kan man göra som dom gjorde på discovery (mythbusters) om kylaren läcker, hälla i ägg i den :p
inte rekommenderat i längden kanske, men ägget täppte tydligen till hålet och kylaren funkade som den skulle efter det :S

hehe,ok,tack för svaret

pescha
22 mars 2009 · 2 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Om kylaren är hel så är det väl antaligen ngt med slang etc o göra. Bara o kolla wink

Men dubbelkolla så att det inte är ngt me kylaren för det finns ngt på biltema som tätar kylaren (pappa hade samma problem), minns ej va det heter men fråga dom så.. smile

Lycka till wink

Kylarcement är vad du pratar om. Ha INTE i det, det ställer till mer än vad det hjälper! Har du otur kan det sätta sig som en plugg och du får övertryck i kylsystemet och en eventuell topplockspackning kan ryka.. långsökt, men det finns en anledning till varför det sällan rekommenderas.

RPM2006
22 mars 2009 · 537 Inlägg

1. Kolla om kylaren läcker.
2. Kolla slangarna som går mellan kylaren och motorn är hela/läcker vid ändarna/skarvarna.
3. Kolla om det läcker vid termostaten.
4. Kolla om det läcker vid vattenpumpen.

Blackbear
22 mars 2009 · 35 Inlägg

Det blir ju som vit avlagring där kylarvätskan runnit... bara köra bilen ett tag sen öppna motorhuven så ser man ju nästan lättast vart det rinner.. (beroende på vart det läcker dårå)

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett
Volvodude CNC-Operatör
23 mars 2009 · 561 Inlägg

hejsan allihop som har hjälpt mig att hitta en lösning,det var vattenpumpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang