3911
Sök

Volvo 940 GL 94 | hur ska tändningen stå?

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!
har bytt kam på min volvo, och glömt hur många graders förtändning jag ska ha.
vore väldigt tacksam om någon berättade det för mig:)
mvh jimmy


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#2
SRC skrev:
Tjenare!
har bytt kam på min volvo, och glömt hur många graders förtändning jag ska ha.
vore väldigt tacksam om någon berättade det för mig:)
mvh jimmy

Ta ut rodden istället...Hmmm men tändningen går väl inte att ställa på den...de sköter väl impulsgivaren....!!!

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#3
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
Tjenare!
har bytt kam på min volvo, och glömt hur många graders förtändning jag ska ha.
vore väldigt tacksam om någon berättade det för mig:)
mvh jimmy

Ta ut rodden istället...Hmmm men tändningen går väl inte att ställa på den...de sköter väl impulsgivaren....!!!

jora den ska ut den oxå smile jora den går att ställa, tror jag. det går att vrida på plattan som fördelar locket sitter fast i


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#4
SRC skrev:
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
Tjenare!
har bytt kam på min volvo, och glömt hur många graders förtändning jag ska ha.
vore väldigt tacksam om någon berättade det för mig:)
mvh jimmy

Ta ut rodden istället...Hmmm men tändningen går väl inte att ställa på den...de sköter väl impulsgivaren....!!!

jora den ska ut den oxå smile jora den går att ställa, tror jag. det går att vrida på plattan som fördelar locket sitter fast i

Men jag tror inte att tändningen ändras då...de e bara gnistan som hoppar lite längre..Ja vet inte va du har givaren till de...men den sitter väl ovanpå lådan strax under slangarna till värmepaketet..eller har du mapp i fördelaren...? för de e nån av dom givarna som styr tändningen...inget annat...!

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#5
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
mrbuggy skrev:

Ta ut rodden istället...Hmmm men tändningen går väl inte att ställa på den...de sköter väl impulsgivaren....!!!

jora den ska ut den oxå smile jora den går att ställa, tror jag. det går att vrida på plattan som fördelar locket sitter fast i

Men jag tror inte att tändningen ändras då...de e bara gnistan som hoppar lite längre..Ja vet inte va du har givaren till de...men den sitter väl ovanpå lådan strax under slangarna till värmepaketet..eller har du mapp i fördelaren...? för de e nån av dom givarna som styr tändningen...inget annat...!

sitter en givare på på sprängkåpan över svänghjulet, inget i fördelaren.


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#6
SRC skrev:
mrbuggy skrev:
SRC skrev:

jora den ska ut den oxå smile jora den går att ställa, tror jag. det går att vrida på plattan som fördelar locket sitter fast i

Men jag tror inte att tändningen ändras då...de e bara gnistan som hoppar lite längre..Ja vet inte va du har givaren till de...men den sitter väl ovanpå lådan strax under slangarna till värmepaketet..eller har du mapp i fördelaren...? för de e nån av dom givarna som styr tändningen...inget annat...!

sitter en givare på på sprängkåpan över svänghjulet, inget i fördelaren.

OK..samma som min då.... de e den som bestämmer tändningen...! inget annat..!

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#7
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
mrbuggy skrev:

Men jag tror inte att tändningen ändras då...de e bara gnistan som hoppar lite längre..Ja vet inte va du har givaren till de...men den sitter väl ovanpå lådan strax under slangarna till värmepaketet..eller har du mapp i fördelaren...? för de e nån av dom givarna som styr tändningen...inget annat...!

sitter en givare på på sprängkåpan över svänghjulet, inget i fördelaren.

OK..samma som min då.... de e den som bestämmer tändningen...! inget annat..!

okej men finns det ingen grund inställning då? för på höga varv så missar och spikar den.


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#8
SRC skrev:
mrbuggy skrev:
SRC skrev:

sitter en givare på på sprängkåpan över svänghjulet, inget i fördelaren.

OK..samma som min då.... de e den som bestämmer tändningen...! inget annat..!

okej men finns det ingen grund inställning då? för på höga varv så missar och spikar den.

Njaej...kammen passar bara på ett sätt i fördelaren...De ja kan tänka mig är att du missat en kugg på kamdrevet kanske...

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#9
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
mrbuggy skrev:

OK..samma som min då.... de e den som bestämmer tändningen...! inget annat..!

okej men finns det ingen grund inställning då? för på höga varv så missar och spikar den.

Njaej...kammen passar bara på ett sätt i fördelaren...De ja kan tänka mig är att du missat en kugg på kamdrevet kanske...

allt det sitter rätt. har kontrolerat om och om igen alla markerningar stämmer till 100% fast det går ju att vrida på fördelar locket och då blir det bättre och sämmre eller inte startar alls, just nu står den på 16graders förtändning, men då spikar den. så det måste ju gå att skjustera? verkar skumt om man inte kan det.


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#10
SRC skrev:
mrbuggy skrev:
SRC skrev:

okej men finns det ingen grund inställning då? för på höga varv så missar och spikar den.

Njaej...kammen passar bara på ett sätt i fördelaren...De ja kan tänka mig är att du missat en kugg på kamdrevet kanske...

allt det sitter rätt. har kontrolerat om och om igen alla markerningar stämmer till 100% fast det går ju att vrida på fördelar locket och då blir det bättre och sämmre eller inte startar alls, just nu står den på 16graders förtändning, men då spikar den. så det måste ju gå att skjustera? verkar skumt om man inte kan det.

Jag e ju ingen volvo expert men ja höll på med min förut å mixtra,,,de finns väl ett litet hack som fördelaren ska sitta i...ja provade förut att vrida min men de gjorde ingen skillnad alls..Ärligt talat så tror ja faktiskt inte att de går att justera utan att flytta impulsgivaren...Men ja e inte hundra på de här...Fast varför har de ändrat sig då...??  Undrar om de inte ska vara 12 grader...!

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#11
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
mrbuggy skrev:

Njaej...kammen passar bara på ett sätt i fördelaren...De ja kan tänka mig är att du missat en kugg på kamdrevet kanske...

allt det sitter rätt. har kontrolerat om och om igen alla markerningar stämmer till 100% fast det går ju att vrida på fördelar locket och då blir det bättre och sämmre eller inte startar alls, just nu står den på 16graders förtändning, men då spikar den. så det måste ju gå att skjustera? verkar skumt om man inte kan det.

Jag e ju ingen volvo expert men ja höll på med min förut å mixtra,,,de finns väl ett litet hack som fördelaren ska sitta i...ja provade förut att vrida min men de gjorde ingen skillnad alls..Ärligt talat så tror ja faktiskt inte att de går att justera utan att flytta impulsgivaren...Men ja e inte hundra på de här...Fast varför har de ändrat sig då...??  Undrar om de inte ska vara 12 grader...!

okej, jo fördelarn sitter som den ska, när man vrider på min så reagerar motorn på engång, anledningen att det har ändrats är att jag lossade plattan för rengöring, och byte av tätningar, okej prövar ställa den på 12 grader se om den går bättre smile


Entreprenör
1 784 Inlägg
22 mars 2009
#12
SRC skrev:
mrbuggy skrev:
SRC skrev:

allt det sitter rätt. har kontrolerat om och om igen alla markerningar stämmer till 100% fast det går ju att vrida på fördelar locket och då blir det bättre och sämmre eller inte startar alls, just nu står den på 16graders förtändning, men då spikar den. så det måste ju gå att skjustera? verkar skumt om man inte kan det.

Jag e ju ingen volvo expert men ja höll på med min förut å mixtra,,,de finns väl ett litet hack som fördelaren ska sitta i...ja provade förut att vrida min men de gjorde ingen skillnad alls..Ärligt talat så tror ja faktiskt inte att de går att justera utan att flytta impulsgivaren...Men ja e inte hundra på de här...Fast varför har de ändrat sig då...??  Undrar om de inte ska vara 12 grader...!

okej, jo fördelarn sitter som den ska, när man vrider på min så reagerar motorn på engång, anledningen att det har ändrats är att jag lossade plattan för rengöring, och byte av tätningar, okej prövar ställa den på 12 grader se om den går bättre smile

OK...hoppas de går bättre då...annars hörs vi kanske imorrn... !

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#13
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
mrbuggy skrev:

Jag e ju ingen volvo expert men ja höll på med min förut å mixtra,,,de finns väl ett litet hack som fördelaren ska sitta i...ja provade förut att vrida min men de gjorde ingen skillnad alls..Ärligt talat så tror ja faktiskt inte att de går att justera utan att flytta impulsgivaren...Men ja e inte hundra på de här...Fast varför har de ändrat sig då...??  Undrar om de inte ska vara 12 grader...!

okej, jo fördelarn sitter som den ska, när man vrider på min så reagerar motorn på engång, anledningen att det har ändrats är att jag lossade plattan för rengöring, och byte av tätningar, okej prövar ställa den på 12 grader se om den går bättre smile

OK...hoppas de går bättre då...annars hörs vi kanske imorrn... !

aa tack=) det kanske vi gör=D


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
23 mars 2009
#14
940 ska väl tändningen stå mellan 8-10 grader.. Äntligen nån från min gamla hem"by" Haninge hehe..
Hoppas de löser sig med tändningen. Mvh Thomas

Mvh Thomas

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#15
Volvo_Thomas skrev:
940 ska väl tändningen stå mellan 8-10 grader.. Äntligen nån från min gamla hem"by" Haninge hehe..
Hoppas de löser sig med tändningen. Mvh Thomas

okej får pröva med det, tackar=) . haha =)vart från haninge kommer du?
mvh jimmy


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 mars 2009
#16
940 går väl inte ens tändningen att ställa själv i fördelaren? den har ju impulsgivaren vid svänghjulet så du kan vrida hur mycket du vill.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 723 Inlägg
23 mars 2009
#17
somsagt det kvittar hur man ställer fördelaren tändingen blir endå den samma

troliga felet är att remmen sitter fel
kolla att du verkligen satt den på nollan nere vid veven..kolla INTE på remskivan utan innanför
har varit med om att remskivna sitter fel även om det inte går och då blir det superknas

det går att sänka tändningen genom att jorda några stift i styrboxen
Jordas pinne 18 så sänks tändningen 3 grader.

Jordas pinne 19 så sänks tändningen 6 grader.

Jordas pinne 18 och 19 så höjs tändningen 3 grader.

Bara lossa handsken och sätta dit stift och kabel som sedan fästes till jord

glöm inte att det är TÄNDINGSBOXEN man ska ändra på tror dock detta kommer hjälpa dig något utan det är ett handhavarfel att den spikar

Kör fort så hinner inget hända...

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#18
okej, fast när jag var ute nyss med strobelampa, och vred och kollade, ställde tändningen på 12grader så slutade den spika och gick bättre.
så tack för hjälpen problemet löst:)


Entreprenör
1 784 Inlägg
24 mars 2009
#19
SRC skrev:
okej, fast när jag var ute nyss med strobelampa, och vred och kollade, ställde tändningen på 12grader så slutade den spika och gick bättre.
så tack för hjälpen problemet löst:)

Härligt att de gick bra då... ;-)

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#20
mrbuggy skrev:
SRC skrev:
okej, fast när jag var ute nyss med strobelampa, och vred och kollade, ställde tändningen på 12grader så slutade den spika och gick bättre.
så tack för hjälpen problemet löst:)

Härligt att de gick bra då... ;-)

japp, hittade även ett fel idag som jag klantigt nog borde ha upptäckt tidigare, att ett tändstift var trasigt:/ men det är bytt nu och gjorde stor skillnad:D



Sök