Styrväxel Volvo 244 -90

Calibranissen
24 mars 2009 · 148 Inlägg

Tja!

Jag har en liten löjlig fråga kan tyckas (så ni som tänkt säga detta behöver inte besvära er)
Jag har en Volvo 244 GL/T (Alltså inte en GLT utan en GL med GLT-paket) -90 års modell (insprutning) och för ett par månader sen slutade servostyrningen fungera delvis, se blev det värre och då "poppade" jag upp locket medan motorn gick och la märke till att servopumpen börjat låta (skrika) så jag bestämde mig för att göra något åt saken, jag köpte en bättre beg. från skroten och bytte ut, allt kändes kanon efter allt var färdigt och oljan var på fylld - och allt var bra! Trodde jag, för ca 1 vecka senare startade problemen igen och jag tänkte fan inte pumpen igen, dock inget fel på den.

Nu har det blivit riktigt tokigt och jag misstänker grovt att min styrväxel sjunger på sista versen då servon funkar nån gång ibland nu (väldigt sällan).

Nu till frågorna:
1. Är det svårt att byta styrväxeln?
2. Kan man göra det själv eller bör man anlita verkstad?
3. Är det som jag hört att man måste montera ur motorn först eller är det bara bull? (Tycker det verkar konstigt med tanke på att det finns gott om plats)

Tack för eran tålmodighet och hoppas på bra svar!

/Ola

Calibranissen
mitchi_86
24 mars 2009 · 197 Inlägg

nej det är inte svårt att byta styrväxeln och nej motorn måste inte ur:P

BadBoys_Club
JonasHalt
24 mars 2009 · 699 Inlägg

Den sitter med 6 bult + 1 i rattstången.. Dvs 2 muttrar lossas från styrlederna och 4 muttrar håller styrväxeln..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang