Avgaskrav på veteranbilar

Robinho7
26 mars 2009 · 44 Inlägg

tjenna, har en fråga här som jag är osäker på? det var så att min kompis sa att om man hade en veteran bil så kollar dom inte avgaskraven på veteranbilar på besiktnigen? och även inte co halt o sånt? stämmer det?

Instabil Med lem
26 mars 2009 · 164 Inlägg

Robinho7 skrev:
tjenna, har en fråga här som jag är osäker på? det var så att min kompis sa att om man hade en veteran bil så kollar dom inte avgaskraven på veteranbilar på besiktnigen? och även inte co halt o sånt? stämmer det?

Dom Kollar CO halten,  på min får den inte vara över 4,5.  Men dom kollar inte HC värdet eller Lamda värde ..

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Sickan_
26 mars 2009 · 945 Inlägg

Vad jag har hört så får väderna vara som dom vill om bilen är en 87:a utan kat eller äldre. Jag vet inte om detta stämmer men väderna på min gamla ford sierra som va en 87:a utan kat sa dom igen om väderna och dom stämde inte.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 mars 2009 · 6 017 Inlägg

89- är det alla möjliga värden som kollas
76-88 kollar dom CO
-75 inga krav

Senast redigerat av Volvo_Mannen (26 mars 2009)

Jonas
Robinho7
26 mars 2009 · 44 Inlägg

okey tackar, så på min som är 79 så behöver jag bara oroa mej för CO värdet hehe big_smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Robinho7 skrev:
okey tackar, så på min som är 79 så behöver jag bara oroa mej för CO värdet hehe big_smile

Såg att den var reggad med bytt motor, om man gör det idag så blir det att man "byter upp sig" en avgasklass.
Men din verkar ju vara reggad enligt gamla reglementet så du har bara CO att oroa dig för.

Jonas
caromania Forummoderator
26 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
-75 inga krav

Har de ändrat nyligen? Jag fick nerslag på min Amazon vid att antal tillfällen men det är några år sedan. Före 1950 däremot får det ju vara precis hur som helst med allt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
schnauz
26 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
-75 inga krav

Stämmer inte, motorn får inte släppa ut mer än 4,5% CO på tomgång, plus att vevhusventilationen ska vara sluten.

Den "stora grejen" med bilar av årsmodell 1975 eller äldre är ju att man inte behöver ha en avgascertifierad motor. Med andra ord är det alltså OK med  turbokonvertering etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang