Volvo 740 GL-89, Något slags läckage från motorn - vad kan det vara?

rwappling
24 mars 2009 · 16 Inlägg

Som rubriken lyder så har det läckt något från motorn på bilen.

Hade kört bilen en bit på ca 10 mil när jag var på väg hem, motorväg hela vägen.
När jag kom hem och svängde så kom det ett ljud, lät som det var en liten smäll som kom två gånger i samband med att jag svängde och tog upp kopplingen. Tänkte väl inte mer på det än när jag startade bilen och körde där ifrån igen och såg en stor pöl som såg ut att vara vatten och skum. Bilen hade inte äns stått i 1 min och det var en ganska stor pöl och nu läcker den inget med.
Vad kan det vara, spolarvätska eller vattenpumpen som gått? Verkar som det fattas en rem på ett utav hjulen som ser ut att leda till vattenpumpen. Bifogar bilder på detta!

Någon som kan veta vad det är rätt upp och ner? Och om det fattas en rem?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/107961/603483_ecglot.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/107961/603485_gveq03.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/107961/603487_hjuebn.jpg
Bild på det som läckte ut efter det "small" till

Tottis_vbg
24 mars 2009 ·

e väl AC:N som givit upp. e den remmen som saknas å det på marken ser ut som det kan kommit ur där. uppe till vänster i motorrummet (om du står framför bilen) sitter en silvrig burk till ac:n på den sitter en ventil (ser ut som en vanlig däcksventil) ta en skruvmejsel å trycktill på den ventilen. pyser det inte så e det ac-systemet som tömt sig (antagligen) du har väl redan tittat vattennivån till motorn och bilen gick väl inte upp i temp? har AC-pumpen kärvat eller slagits sönder innuti så går ju remmen av...

rwappling
24 mars 2009 · 16 Inlägg

Har börjat tro att det kan vara till servon?

AC till bilen är bortplockad av förra ägare (kommer dock inte ihåg hur eller vad han gjorde).
Har det en förklaring till varför det inte är någon rem där?

rwappling
24 mars 2009 · 16 Inlägg

Men är det vattenpumpen som har det hjulet som sitter längst ner till höger (om man står och kollar i motorn) ?

Volvo_Performance
24 mars 2009 · 78 Inlägg

Nej vattenpumpen sitter mitt på motorn till vänster, fläkten sitter skruvad på den om du har en sån wink Även den undre kylarslangen går till vattenpumpen.

Volvo 740 "Saffran" (1987)
rwappling
25 mars 2009 · 16 Inlägg

Okej, tack! Då låter det ju som servon eller? Ska kolla oljan till servon imorgon, se om det är något kvar eller inte!

rwappling
25 mars 2009 · 16 Inlägg

Har kollat oljan till servon nu med. Och där är det varken tomt eller lite olja..

rwappling
26 mars 2009 · 16 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
e väl AC:N som givit upp. e den remmen som saknas å det på marken ser ut som det kan kommit ur där. uppe till vänster i motorrummet (om du står framför bilen) sitter en silvrig burk till ac:n på den sitter en ventil (ser ut som en vanlig däcksventil) ta en skruvmejsel å trycktill på den ventilen. pyser det inte så e det ac-systemet som tömt sig (antagligen) du har väl redan tittat vattennivån till motorn och bilen gick väl inte upp i temp? har AC-pumpen kärvat eller slagits sönder innuti så går ju remmen av...

Jo det var AC som det inte satt någon remm på. Men i AC så är det ju gas och inte "vattenflytande" eller hur? Men kan gasen bli så flytande nästan som vatten och rinna som bara den ner för en liten, liten backe?

turboforssen Telge Drifting Team
26 mars 2009 · 5 398 Inlägg

varför skapa en tråd när du inte äns har kollat om det har försvunnit nån vätska nånstans ? om du ändå hade huven uppen så kunde du väl kollat det ? men  skulle tro att det är ac:n som spottat ut lite vätska

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
rwappling
26 mars 2009 · 16 Inlägg

turboforssen skrev:
varför skapa en tråd när du inte äns har kollat om det har försvunnit nån vätska nånstans ? om du ändå hade huven uppen så kunde du väl kollat det ? men  skulle tro att det är ac:n som spottat ut lite vätska

Tänkte aldrig på vad det skulle vara först ,sen var det så j*vla kallt så jag gick in och skapade tråden ifall någon visste vad det var. Men lutar som om det vore AC. Det ger väl sig om inte annat! smile

Batta
26 mars 2009 · 1 353 Inlägg

rwappling skrev:

Tottis_vbg skrev:
e väl AC:N som givit upp. e den remmen som saknas å det på marken ser ut som det kan kommit ur där. uppe till vänster i motorrummet (om du står framför bilen) sitter en silvrig burk till ac:n på den sitter en ventil (ser ut som en vanlig däcksventil) ta en skruvmejsel å trycktill på den ventilen. pyser det inte så e det ac-systemet som tömt sig (antagligen) du har väl redan tittat vattennivån till motorn och bilen gick väl inte upp i temp? har AC-pumpen kärvat eller slagits sönder innuti så går ju remmen av...

Jo det var AC som det inte satt någon remm på. Men i AC så är det ju gas och inte "vattenflytande" eller hur? Men kan gasen bli så flytande nästan som vatten och rinna som bara den ner för en liten, liten backe?

du har olja i AC systemet också. för att smörja pumpen och förhindra korrosion innifrån, och det där påminnde ganska mycket om sån olja, och om nån slang till AC'n var dålig och du fortfarande hade tryck så kan det vara en sån som small.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
rwappling
27 mars 2009 · 16 Inlägg

Batta skrev:

rwappling skrev:

Tottis_vbg skrev:
e väl AC:N som givit upp. e den remmen som saknas å det på marken ser ut som det kan kommit ur där. uppe till vänster i motorrummet (om du står framför bilen) sitter en silvrig burk till ac:n på den sitter en ventil (ser ut som en vanlig däcksventil) ta en skruvmejsel å trycktill på den ventilen. pyser det inte så e det ac-systemet som tömt sig (antagligen) du har väl redan tittat vattennivån till motorn och bilen gick väl inte upp i temp? har AC-pumpen kärvat eller slagits sönder innuti så går ju remmen av...

Jo det var AC som det inte satt någon remm på. Men i AC så är det ju gas och inte "vattenflytande" eller hur? Men kan gasen bli så flytande nästan som vatten och rinna som bara den ner för en liten, liten backe?

du har olja i AC systemet också. för att smörja pumpen och förhindra korrosion innifrån, och det där påminnde ganska mycket om sån olja, och om nån slang till AC'n var dålig och du fortfarande hade tryck så kan det vara en sån som small.

Okej. Tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang