7172
Sök

bil modell som inte gjordes med cab men ändå cab???

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#1
tjaba har en fråga bara
om tex en bil modell som aldrig gjordes med cab men är cab nu den har vell inga möjligheter och komma ingenom nästa bes? eller???


Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
3 oktober 2007
#2
http://www.sfro.com/bilarframe.html

Taget från sfros sida:

Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen int vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-.

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".
c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
f. Taksänkning.
g. Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förlkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f.Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

3. Amatörbyggt fordon.
a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 oktober 2007
#3
Det jobbiga med att göra om en bil till en cab är att få med säkerhetsdetaljerna.

En bil med tak där man tar bort taket förlorar väldigt mycket av sin krocksäkerhet när man tar bort en så stor och viktig sak.
Därför har cabbar oftast extra säkerhetsstärkare (hittade inget bättre ord) i karossen.

Hört att man kan svetsa ihop dörrarna så slipper man lägga i extra för att höja säkerheten, men detta är för mig bara ett rykte så inget jag svär på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#4
aha ok va en kompis som sa att de inte går och få igenom en bil genom bes om man kapar taket
så började fundera


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 oktober 2007
#5
volvo_dude skrev:
aha ok va en kompis som sa att de inte går och få igenom en bil genom bes om man kapar taket
så började fundera

Nej, om du bara kapar taket så kommer du inte igenom besiktning.

Om du däremot tar arbetet seriöst och förstärker chassi m.m, precis som en riktig cab så har du en chans att få den laglig.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
905 Inlägg
3 oktober 2007
#7
volvo_dude skrev:
aha ok på så vis

dvs kors mellan hjulhusen bak och igensvetsadedörrar.

947 Inlägg
31 december 2007
#8
loffe007 skrev:
volvo_dude skrev:
aha ok på så vis

dvs kors mellan hjulhusen bak och igensvetsadedörrar.

Man behöver inte ha igensvetsade dörrar. Min cab har öppningsbara dörrar. Fast det är dock bara en 2 dörrars.


4 Inlägg
27 mars 2009
#9
behövs det inte mer än ett kors mellan hjulhusen tillex på en 142 om man ska ha öppningsbara dörrar

1 291 Inlägg
27 mars 2009
#10
hofffa skrev:
behövs det inte mer än ett kors mellan hjulhusen tillex på en 142 om man ska ha öppningsbara dörrar

Du måste fösrtärka träsklarna på något vis annars kommer du inte kunna stänga dörrarna sen.
Kollar du i dörrarna på en hemmabyggd cab så sitter det oftast en ordentlig balk/profilplåt som går upp en bit i dörröppningen för att bilen ska klara att stå på egna fötter.



Sök