Volvo 740 GL 1988 - Motor beeter sig konstigt.

mrbuggy Entreprenör
26 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kesler skrev:
Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Trodde jag kom ifrån avgasröret...eller har jag fel då...? dubbla utblås så blir de varmare i kuppen va..Ja så måste de vara...

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Trodde jag kom ifrån avgasröret...eller har jag fel då...? dubbla utblås så blir de varmare i kuppen va..Ja så måste de vara...

precis! så är det, sen om du har sidepips så blir det skiitvarmt, då måste man hälla tretaktsolja i baksätet..

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Trodde jag kom ifrån avgasröret...eller har jag fel då...? dubbla utblås så blir de varmare i kuppen va..Ja så måste de vara...

btw, förklara vad som är fel i mitt inlägg..det tar inte längre tid att få upp värmen lr?

Senast redigerat av Kesler (26 mars 2009)

mrbuggy Entreprenör
26 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Trodde jag kom ifrån avgasröret...eller har jag fel då...? dubbla utblås så blir de varmare i kuppen va..Ja så måste de vara...

precis! så är det, sen om du har sidepips så blir det skiitvarmt, då måste man hälla tretaktsolja i baksätet..

Tack för hjälpen ..då ska jag gå ut och plocka ur termostaten nu...Härligt med riktig fakta....!

Karl-Bertil
26 mars 2009 · 518 Inlägg

ge er nu grabbar!

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Pierre-na
26 mars 2009 · 398 Inlägg

TritoN har du hittat felet än?

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:

Trodde jag kom ifrån avgasröret...eller har jag fel då...? dubbla utblås så blir de varmare i kuppen va..Ja så måste de vara...

precis! så är det, sen om du har sidepips så blir det skiitvarmt, då måste man hälla tretaktsolja i baksätet..

Tack för hjälpen ..då ska jag gå ut och plocka ur termostaten nu...Härligt med riktig fakta....!

gör, din van rasar väl sönder av rost när du börjar pilla med sånt

Alarsson
26 mars 2009 · 9 Inlägg

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Termostaten sitter där för att hålla en bra arbetstemp för motorn?

elkenny
26 mars 2009 · 70 Inlägg

termostatens  funktion är den att motorn ska komma upp till arbetstemp så snabbt som möjligt och sen hålla en jämn temp...sen kan man ju kolla funktionen på termostaten , om den nu är öppen konstant, så kommer inte motorn upp i normal temp, ser man lätt genom att köra på tex på motorvägen, om nu den har fastnat i stäng läge så går ju temp mätaren upp i topp

Kesler
27 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Alarsson skrev:

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Termostaten sitter där för att hålla en bra arbetstemp för motorn?

tack killar, ni behöver inte förklara hur en termostat fungerar..men i dettta sammanhanget så skrev  jag att strådskaparen kan kringgå problemet..

men ja, termostatens uppgift ärattreglera trycket och och värmen kring motorn, om termostaten är stängt (dvs inte öppnar alls) kan resultatet bli varmgång på motorn,om den däremot fastnat i öppnat läge kan det ta långt tid för motorn att bli varm

ni behöver inte notera verenda liten grej, för att visa att ni kan nåt..tack å hej

Kesler
27 mars 2009 · 3 650 Inlägg

elkenny skrev:
termostatens  funktion är den att motorn ska komma upp till arbetstemp så snabbt som möjligt och sen hålla en jämn temp...sen kan man ju kolla funktionen på termostaten , om den nu är öppen konstant, så kommer inte motorn upp i normal temp, ser man lätt genom att köra på tex på motorvägen, om nu den har fastnat i stäng läge så går ju temp mätaren upp i topp

ne precis, trådkaparen felsöker sin bil, plockar han bort termostaten, När han felsöker, OCh motorn fortfarande blir varm fort..vad är det för problem då??? termostaten lr? tänk lite f.i.h

Senast redigerat av Kesler (27 mars 2009)

Frosted
27 mars 2009 · 1 878 Inlägg

satan va mycket pajjkastning det var här.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
mrbuggy Entreprenör
27 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Frozen1985 skrev:
satan va mycket pajjkastning det var här.

Blir så när man skriver så dumt....
Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften

TritoN Motorburen Ungdom
27 mars 2009 · 499 Inlägg

Lugn nu grabbar.

Pierre-Na -> Nja har inte hittat felet än, men jag vet inte har fått för mig ifall tempgivaren på blocket inte funkar kanske, ifall han inte känner att den blir varm och öser in mer bensin, då surar den ju ner sig och kanske därför den är svårstartad när den är varm. Sen försökte jag leta efter ifall den tar tjuvluft men den reagerade inte någonstans när jag öste på startgas. Ska låna hem en såndär trycksak från praktiken och prova med.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
TritoN Motorburen Ungdom
27 mars 2009 · 499 Inlägg

Kom precis på en sak, tempen ger inget utslag i mätarhuset, inget jag har tänkt på utan mer bara något man la märke till men tänkte inte mer på det. Det måste ju nästan betyda att tempgivaren på blocket är trasigt .. ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Kesler
27 mars 2009 · 3 650 Inlägg

vad säger felkoderna? Annars kan jag nästan med säkerhet säga att det är varvtals/impuls/svänghjulsgivaren..kostar ca 308kr på mekonomen..men prova med en annan tempgivare först

TritoN Motorburen Ungdom
27 mars 2009 · 499 Inlägg

Har inget felkodssystem på bilen tyvärr ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang