Saab 9-5 kombi -99a! Fel på torkarna/spolarmunstyckena!

Firejennifer
27 mars 2009 ·

Suck, första hoppade ena slangen av till ena spolarmunstycket till vindrutan, men den kunde man ju trycka på igen. Och nu kommer det inget vatten ur den spolarn på bakrutan! sad Tror inte ens motorn/pumpen eller vad det nu är går till den o.O Och strålkastetorkarna rör sig inte längre, men det sprutar vatten. Haha!

Har kollat säkringarna, men det fanns ingen säkring till detta. Vad kan det vara? Något relä? Körde nästintill helt slut på spolarvätskan häromdagen, antar att det kan vara orsaken. Något som har någon aning?... Please tell me.

Jag är spolarvätskeberoende wink

_GhostDriver_
28 mars 2009 · 107 Inlägg

Du har ingen separat vätskebehållare och pump i skuffen till bakrutan? Funkar torkarna och vätsketillförseln på vindrutan nu då? Är du säker på att strålkastartorkarna la av i samband med detta?

Firejennifer
28 mars 2009 ·

_GhostDriver_ skrev:
Du har ingen separat vätskebehållare och pump i skuffen till bakrutan? Funkar torkarna och vätsketillförseln på vindrutan nu då? Är du säker på att strålkastartorkarna la av i samband med detta?

Nä, det skulle inte sitta i skuffen (enligt ganska säkra källor, hehe).

Ja, allting funkar bra på vindrutan! Jag är 99% säker på att strålkastartorkarna lagt av samtidigt... Men bara för att du frågade så blev jag lite osäker. Hehe! Vi ska försöka hitta felet idag, tycker de borde haft en säkring yikes MEn det fanns ingen, suck!

_GhostDriver_
28 mars 2009 · 107 Inlägg

Hoppas det löser sig!

Funkiee Saab älskare!
28 mars 2009 · 4 597 Inlägg

du har 2 pumpar verkar det som, en till lyktorna o bakrutan o en till framrutan, iaf enligt saab epc... bara hoppas du hittar felet idag smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Kolla säkring 37 i kupén och säkring 4 i motorutrymmets säkringscentral.

Du har två pumpar, en till vindrutan och en till strålkastare + bakruta.


Eftersom det kommer spolarvätska ifrån strålkastarspolningen bör det ju inte vara pumpen som jävlas utan då är det något mellan pumpen och spolaren på bakrutan.

Går torkaren på bakrutan ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Du kan även kolla två relän i motorutrymmets reläcentral (samma som säkringscentralen).

Relä 83 (intervalltorkare) och relä 432 (spolarvätskepump).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Firejennifer
28 mars 2009 ·

TBOC_Razor skrev:
Du kan även kolla två relän i motorutrymmets reläcentral (samma som säkringscentralen).

Relä 83 (intervalltorkare) och relä 432 (spolarvätskepump).

Okej big_smile Ska testa och kolla allt senare.

Ja, baktorkaren rör sig, men det kommer ingen spolarvätska, tycker inte att man hör det där surrande ljudet ifrån motorn/pumpen längre heller.

Vindrutans torkade och spolare fungerar, och strålkastartorkarna står still men de sprutar.. sicket mess wink

Firejennifer
28 mars 2009 ·

Nu har jag och Farao vart ute igen, strålkastetorkarna får vara, har satt dom i rätt position i varje fall.

Problemet är fortfarande att det inte kommer spolarvätska bak. Vi har testat blåst rent och det bubblade lite ur spolarvätskebehållaren, men sen inget mer. Ungefär som att det är av någonstans, suck, eller stopp. Kanske har fått en groda i systemet?

Letade också efter relä 432 och allt vad det var, men fann inga i de numrena tongue mer F32 osv.

Suck suck och suck.

Vet inte riktigt vad jag ska göra mer nu, får vänta tills Farao gjutit klart buggykarosserna så jag kommer upp på lyften, så får vi kolla under bilen då.

Just nu är den mest bara ful och elak. sad

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Kolla helt enkelt alla säkringar i både centralen under huven och vid instrumentbrädans vänstra sida, relä 432 är relät längt in mot rutan och längst åt höger framifrån sett. Relä 83 är näst längst in mot rutan och längst åt vänster.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Firejennifer
29 mars 2009 ·

TBOC_Razor skrev:
Kolla helt enkelt alla säkringar i både centralen under huven och vid instrumentbrädans vänstra sida, relä 432 är relät längt in mot rutan och längst åt höger framifrån sett. Relä 83 är näst längst in mot rutan och längst åt vänster.

Okej big_smile

Ska kolla detta imorgon! smile Jag kommer ju avlida utan min spolarvätska wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
29 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Hade själv igensatta munstycken på morsans 9-5sc -00, så testa det igen. Vet inte om det sitter backventiler till bakrutan men gör det det, byt ut de då dom brukar strula. Finns att köpa på biltema för kaffepengar.

Senast redigerat av TenZer (29 mars 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang