4102
Sök

Är insprutnings styrenhet och motorstyrdon samma sak?

Labborant
307 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej har en polo som slutat leverera bränsle, felsökning på verkstad har kommit fram till att det är motorstyrdonet som är slut, hade tänkt åka och hämta ett på en skrot men hittar inget "motorstydon" när jag söker. Det närmasta jag kan få det till är insprutnings styrenhet, är det sama sak? Och styr insprutnings styrenhetn bensinpumpen till en viss del?

Labborant
307 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#2
Ingen av dem kunniga aom vaknat? smile

Labborant
307 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#3
ingen som kan verkligen? knepig fråga smile

Bingolotto elller !
79 Inlägg
30 mars 2009
#4
Det är samma sak ja..
På dom flesta bilmodeller, när du vrider på nyckeln, så jordar styrboxen bränslepumpsrelät, så pumpen börjar pumpa bensin i några sekunder för att bygga upp rätt tryck, sen stannar pumpen..

Drar du sen på startmotorn, så känner styrboxen av varvtalssignal från motorn, och jordar bränslepumpsrelät igen, så att pumpen ska fortsätta pumpa bensin...

Har du ingen varvtalssignal, så kan inte styrboxen ge bränslerelät signal att starta pumpen..


Så alltså när insprutningstyrenheten får varvtalssignal så drar den bränslepumpsreläet som i sin tur startar bränslepumpen..

Sök på artikelnummer på bildelsbasen, så du vet att du får rätt box om du nu misstänker den..


Labborant
307 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#5
Okej, har bett verkstaden kolla upp nummret, hittade nämligen en som va rätt billig men ville veta om det va rätt först. Pumpen får konstigt nog ström men på tok för lite, bara 5volt men det kan väl fortfarande vara styrenheten som framkallar detta?

Bingolotto elller !
79 Inlägg
30 mars 2009
#6
Får den bara 5 volt så låter det mer som grillat bränslepumpsrelä..
Kan ju blivit gnistbildning mellan kontakt ytorna i reläet, så det blir dålig kontakt med spänningfall som följd..

Eller nån kabel som skavts av på vägen, så den kanske har 0.2 mm2 area att leda ström med istället för 1.5mm2 som den kanske ska ha..
Mer ström som får passera genom mindre kabel, leder till större spänningfall och massa värmebildning bla bla bla...

Får man gissa så låter det som styrenheten är hel ändå... Svårt att säga så här bara egentligen..

Byter verkstaden ut nåt som inte är fel, så ska ju du inte behöva betala för det ändå, så det drabbar väl inte dig i slutändan om dom byter styrbox och provar ....


Labborant
307 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#7
Bränslepumprelät va först på listan så det är redan bytt, utan någon skilldnad, tycker också det låter lite konstigt, borde det inte vara helt dött om det va styrenheten? Men enligt mekanikern och datan/dignostikprogramet verkar det som det ska vara styrenheten, men som du säger är det inte den är det bara att lämna tillbaka den och glatt betala dom extratimmarna smile Bor bara där bilen står nu (Jönköping) i veckorna pga jobb och är relativt nyinflyttad, bor i kalmar annars så ganska svårt att göra nåt själv tyvärr...
Senast redigerat av la_palma (30 mars 2009)


Sök