Vända basen ?

Tuben
10 juni 2005 · 238 Inlägg

Tjena jag har en bas i min bil men tror inte att jag har plaserat den rätt osv. det är en sedan så hur ska basen vara vänd ? jag är bara ute efter såmyket ljud som möjligt.... det är min förstabil så jag har inte någon förmögenhet att spändera på någonting i den än så länge tongue

andreas_gbg_
10 juni 2005 · 1 634 Inlägg

hehehe. Ursäkta om jag låter dryg nu. Men har du testat att sätta den och vända den åt olika håll och kanter och sedan satt dig i bilen och lyssnat?

Jag har aldrig haft en bas i bilen (ännu, har en go kicker som väntar på lådan nu smile Men det är bara att testa sig fram. Men har du en sedan tror jag att du skall placera den så nära ryggstödet som möjligt och rikta den mot ryggstödet. Om du har byggt en egen låda till en sedan bil kan du även testa att sätta en port i den och dra den till skidluckan. På det viset pumpar den rakt genom baksätet. Men då tror jag att man skall rikta basarna bakåt.

Men alltså du får testa dig fram. kostar ju inget att flytta och vända lådan. Om du inte kapar kablarna varje gång big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
loudness
10 juni 2005 · 4 554 Inlägg

en sedan ska ha basen framåt.. du ska väl inte spela för bagaget:D

TT-Avant
10 juni 2005 · 6 851 Inlägg

loudness skrev:
en sedan ska ha basen framåt.. du ska väl inte spela för bagaget:D

Ja det va ju oxå en komentar: "ska ha basen framåt". Det är inte nödvändigtvis så att du får mera eller bättre bas bara för att du vänder den mot kupén. Jag har en 9000CD och hade först basen spelande genom mittarmstödet. Det lät väl ok.Men nu efter att jag testat i en vecka på olika placeringar så blev det att de hamnade bakåt. Kan tyckas vara fel, men så är EJ fallet..Spelar på samma sätt som i en combicupé med andra ord. i min bil=bäst bas!!

PS: slutna lådor!

Senast redigerat av Tiaz (10 juni 2005)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ater
11 juni 2005 · 9 Inlägg

Jag har min rakt uppåt jag, nerbyggd i golvet. Spelar kanonfint! =P
Tips är dock att släna in några portar i hatthyllan...

CoSmoZ 2lateuloose
11 juni 2005 · 543 Inlägg

spelar en bas mot en fast punkt som en Baklucka el. en bra ruta brukar man kunna höja med 3dB.. men det är mycket annat som spelar in oxå.. testa är det enda som funkar..

Jag byggde en låda till en Pegge 205 & spelade basen 10cm från bagageluckan & höjde markant.. stumt ska det vara får man flex som på en dåligt ruta brukar man istället losa dB

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Widgren
11 juni 2005 · 17 Inlägg

Spela basen bakåt men vänd på faserna till basen från steget. alltså högtalarkabeln.. har du plus till plus så testa å sätt plus till minus på basen å viseversa.. då pumparbasen innåt kupen...

mattias_n
11 juni 2005 · 6 Inlägg

jag säger bara en sak: bandpass!

loudness
11 juni 2005 · 4 554 Inlägg

mattias_n skrev:
jag säger bara en sak: bandpass!

ja det är de e bra om man har sedan..

Fredde 855 t5
11 juni 2005 · 63 Inlägg

det går inte att säjja precis hur man ska vända basen ..man kan råka ut en så kallad akustisk kortslutning...dvs att frekens vågorna som basen skickar ut dräper sej själv..om det skulle vara felet..så är det bandpass som rockar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang