Moment på ARP bultar - 200sx s14

AndersM
30 mars 2009 · 54 Inlägg

ska skruva dit toppen på brorsans 200sx och såg att de även var ARP bultar till toppen på den.
så min fråga är ju om de är samma moment man dra dom med som vanliga bultar? och vilket moment ska de dras med i så fall?

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
Mickius
30 mars 2009 · 4 670 Inlägg

Gå in o läs på 200sx.nu finns mycke info om arp till s14 hur dom ska dras! I deras forum!

Senast redigerat av mickius (30 mars 2009)

AndersM
30 mars 2009 · 54 Inlägg

ok..måste ju va medlem för att söka där! känns lite drygt att söka igenom alla sidor tongue så om du vill länka så vore de shysst tongue

edit: såg nu va sök knappen var...

Senast redigerat av AndersM (30 mars 2009)

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
AndersM
30 mars 2009 · 54 Inlägg

de verkar ju som att ingen riktigt vet va de ska dras med för moment :S alla skriver ju olika på 200sx.nu! nån som vet får gärna skriva. har både orginal packning och cometic stålpackning så skriv båda tongue

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
Mickius
30 mars 2009 · 4 670 Inlägg

Har sett lite problem på sistone med läckandes SR20 motorer.
Det gäller folk som kör ståltoppackning och ARP bult.
Kör man ståltoppackning med orginal bult är det ingen fara - då kan man bortse från detta inlägg.
Men på ARP bultarna står det att bulten skall dras med 95nm om man använder ARP moly fett. Använder man 10-30w olja ska de dras lösare (nånting runt 67nm har ja för mig)
Detta har lett till att man fått läckage i form av att avgaser har pressats ut i vattnet osv (på mer än en bil) och det gått varmt (vattentempen stuckit - vissa har spräckt block osv).
Somliga har trott det berott på toppackningarna men det var ja nästan säker på från början att det inte var efterssom ja inte sett problemen förut när jag kört med orginalbultar o efterssom de finns många som kör just orginalbultar utan att ha problem anade jag att de kunde ha med ARP bultarna att göra.
De som kör orginalbult till toppen drar dessa hårdare och då blir det inga bekymmer!
Först runt 56nm om ja minns rätt sedan vinkeldrar 90grader x2. Jag har läst att 90 grader skall motsvara ca 50nm vilket innebär total vrid på ca 156nm. Sen är ju orginal bult sträckbult så det blir ju inte riktigt lika hårt.

Så ja tänkte bäst ja skriver innan fler får vara med om detta o behöva byta delar/rasa motorer!

Vad man bör göra är att dra ARP bultarna hårdare om man nu vill köra med dessa. 122nm-130nm är att föredra om det skall hålla tätt.
Detta är beprövat av andra!
Själv skall ja återgå till orginalbult och slippa problem.
Dedär ARP har nog mest teoretiskt uträknade produkter som ej är testade - iaf inte på våra maskiner. Många jänkebilar kör ju det men där e de säkert testat innan.

Mickius
30 mars 2009 · 4 670 Inlägg

om ni sätter på stålpackning så förmodar jag att både block och topp är spikraka? annars lär de inte gå så bra! orgpackning klarar av om de är lite diff men ej stål

AndersM
30 mars 2009 · 54 Inlägg

mickius skrev:
om ni sätter på stålpackning så förmodar jag att både block och topp är spikraka? annars lär de inte gå så bra! orgpackning klarar av om de är lite diff men ej stål

ok tack för de..jo de lutar åt orginal packningen för har läst om de att de måste vara spikrakt me stålpackningså om jag har förstått rätt så ska man dra 122-130 nm med orginal packning då?

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
Mickius
30 mars 2009 · 4 670 Inlägg

ja som jag har fattat de pga att många tydligen fått läcka om dom dragit det för löst! men får hoppas någon mera kan uttala sig om de så de verkligen stämmer smile

AndersM
30 mars 2009 · 54 Inlägg

ok ok men kanske skulle ta och köra med orginal bultar då..så slipper man oroa sig för att de ska gå sönder, eftersom ingen verkar riktigt säker!

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang