2444
Sök

Saab og900 går på tre så fort man nuddar gasen.

25 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Saab 900 T16 Aero -89

Behöver lite hjälp nu. Har felsökt i mer än en vecka nu. Har bytt topp till 2.3 och insug till 2.1, har även byggt ett extracktor grenrör i vinter. Bytt det mesta utom tändkablar ung.

Hade hög tomgång till en början. Testade med en annan tomgångs motor men hände inte så mkt. bytte ut lite andra saker men till slut bytte jag tillbaka till org. spjällhus istället för det som satt på 2.1 insuget. nu går han inte på 2000 varv längre utan på 900 ung. men han missar å går på tre av och till. hoppar ner på tre och sedan höjjer han varvet och efter några sekunder går han på fyra igen, så håller det på.Även när man trycker på gasen så går den på tre med en gång. Testat med andra tändkablar och tändspole. Kammarna har jag kollat 4 ggr nu eller ngt så dom står rätt. Har ställt tändningen på 21 grader som det ska vara med 2.3 topp vad jag har fått reda på. Tagit Kompprov och det var ok.

Har någon ngt svar på detta...?

MVH // Widén

82 Inlägg
30 mars 2009
Inte lätt för nån att ställa nån diagnos så här hmmm.....
Rent spontant så låter det lite som luftmängdsmätaren eller nåt men som sagt jä... svårt att säga.
Har du en sån liggande så prova den först...

1 327 Inlägg
30 mars 2009
Kollat så tändstiftens "glep" är okej på alla tändstift?

3 714 Inlägg
30 mars 2009
Jag har lärt mig att ställa tändningen gör man bäst genom att använda öronen smile

så testa vrid tändningen med bilen igång så märker du när du gasar om den står bra eller inte

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

25 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Har hittat det nu tongue Bes. nya tändstift på jobbet, org. till 900 T16 -89. NGK BCP7EVX. Hade köpt nya från speedparts, enligt deras sida så ska det vara NGK BCP7ES men det funka ju inte det... nu går han fint som fasen big_smile

MVH // Widén

Sök