4280
Sök

Opel Vectra -93, blinkande generator/batterilampa

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Fick ett problem med bilen i fredags. Tog bilen hem till en kompis för att hämta upp honom, stängde av den och gick in til honom ett tag. När vi ska åka sen så lyser generator/batterilampan svagt. Testar köra lite, varvar upp den lite och när vi åker över väggupp slocknar den till en snabbis för att sen tändas igen.

Tog en chansning och körde vidare två mil innan vi stannade på en mack och mätte upp så att det laddade vilket det verkade göra så vi bestämde oss att fortsätta färden iaf. Efter en bit på E4:an börjar lampan att blinka istället. Man märker också att framlysena och instrumentbelysningen sviktar lite grann så oron för att bli ståendes efter E4an blir hög. Höll jag mig över 130 så blinkade inte lampan utan lyste istället, något som ändrade sig sen och den pendlade mellan att blinka/lysa.

Ibland tändes även motorlampan men slockande snabbt. Tyckte det verkade finnas ett samband med att den tändes när man kom upp i höga varv, ex mellan fyran och femman.

Vi lyckades iaf ta oss fram de där 16 milen men problemet med varför den lyser/blinkar kvarstår ju fortfarande..  Var ut och testade kolla kring generatorn om man kunde se nån löshängande kabel eller något nyss och testade starta. Lampan lyser svagt när man startar för att efter att man börjat varva lite börja blinka. Samt då att motorlampan tänds när man varvar upp den.

Nån som kan ha någon aning om vad som är problemet och hur jag löser det?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
31 mars 2009
mät på batteripolerna när den är avstängd, ha kvar voltmetern och starta den, låt stå på tomgång o mät, varva upp och kolla vad du får för utslag på de olika situationerna.

865 Inlägg
31 mars 2009
e det bytt kol i generatorn på länge?

fotointresserad
2 307 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
sir_daniel skrev:
mät på batteripolerna när den är avstängd, ha kvar voltmetern och starta den, låt stå på tomgång o mät, varva upp och kolla vad du får för utslag på de olika situationerna.

Var ut och mätte som du sa nu. Först med avslagen motor visade den 12,8, slog på den och då visade den 14,7 och när jag varvade så flexade den mellan 15-16. Slog sedan av och testade mäta igen då låg den på 13,5

Bullet--- skrev:
Kolla så att batteriets kabelskor inte är lösa eller ärjade. Generatorn kan ju ladda som den ska medan batteriet inte får sin del av laddningen.

Kabelskorna sitter där de ska och är inte ärjade

no_fake skrev:
e det bytt kol i generatorn på länge?

Generatorn är bytt för ett antal år sedan

Så jag är som ett frågetecken över vad det är och om man kan köra osv..
Senast redigerat av Norde (1 april 2009)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
1 april 2009
kollat jordpunkterna (rengjort med stålborste/slippapper o på med fett eller liknande)

1 661 Inlägg
1 april 2009
Kolla vad du får för felkoder på den. Görs superenkelt med en kabelstump och tar ca 10 min.
Skickar ett PM med alla felkoder och hur du gör.

Smålänning
7 887 Inlägg
1 april 2009
Kolla så inte kabelskon till kabeln med magnetiseringsspänningen är ärgad eller skadad.... Kan ge det symptomet då.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök