4257
Sök

Generatorproblem SAAB 9000 CSE -97 felkopplade batteripoler

3 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
När jag skulle byta batteri på min SAAB 9000 CSE från 1997 så var jag lite slarvig och kollade inte att batteripolerna på det nya batteriet satt tvärt om jämfört med det gamla. I ca 20 sekunder hade jag batteriet inkopplat med batterierpolerna felvända. Jag vred aldrig om tändningen. Det kom en vitaktig rök från motor. Luktade lite som om något elektroniskt brunnit. När jag sedan kopplade ut batteriet och kopplade batteripolerna rätt så kom det fortfarande rök.

Har fått det förklarat att troligtvis så har dioden på generator brunnit. Kan något mer ha gått sönder? Har ännu inte prövat att koppla in batteriet på nytt utan tänkte avvakta tills jag vet vad som kan ha gått sönder.

mvh
Victor Regnér

311 Inlägg
26 mars 2009
Dioderna är nog körda, men ibland kan man ha tur. Generatorn kan man ju lämna ner till nån bilelektriker, så kan han mäta upp den?
Varifrån kom röken? Kolla kablage, reläer mm  om det syns några brännskador. Jag skulle byta allt som ser misstänkt ut. Annars får du väl koppla på batteriet igen, rättvänt och testa.
OBS Skruva inte fast ena batteriskon så du kan rycka bort den ifall det börjar ryka.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2009
Kolla hur diodbryggad/laddningsregulatorn ser ut... Ryker det på högersidan (höger om du sitter i bilen) under insuget?
Ryker det även om du lossar den grova kabeln på generatorn?

MVH

3 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Jag prövade att koppla in batteriet igår och åter igen så kom det vit rök som luktade plastaktigt. Röken kommer från högersida. Verkar komma från generator. Ska pröva att rycka ur den grova sladden ur generatorn och se om det gör något skillnad.

Jag använder fortfarande samma batteri som jag kopplade fel. Kan det batteriet ha skadats på något sätt så att det i sig är kortslutet?

311 Inlägg
2 april 2009
Visst kan vär batteriet fått sig en törn...
Jag skulle nog plocka bort generatorn och ta med den till någon bilelektriker för att få den uppmätt.
Om det ryker så har du ett allvarligt fel/kortslutning
Kolla även kablage och alla strömförbrukare inkl reläer. Det tar tid men när du har såna här fel är det enda att gå grundligt till väga.
Kompisen kopplade sin Mazda fel en gång, det tog tid att hitta felet. För honom rök både generatorn, 4säkringar och 3st reläer.
Kanske ta med hela bilen till någon som kan mäta upp eller hjälpa dig?

Sök