Volvo 855 t5-r (Behöver hjälp angående felkoder)

Jimmy2
2 april 2009 · 31 Inlägg

hejsan jag var inne på volvo idag ochfick lite hjälp att kolla felkoder på min bil men vi kom inte riktigt underfund med vad som menas

Felkoder:
2-3-2 (adaptiv lambda reglering tomgång)
2-3-1 (adaptiv lambda reglering dellast)

Dessa 2 felkoderna visade sig men vi vet inte riktigt var eller vad vi ska leta efter..
är väldigt tacksam om det är ngn som kan hjälpa mig med detta..

Har ett problem med bränsleförbrukningen också och jag antar att detta är lite av de som ligger bakom det...


Bara fråga om ni vill veta ngt mer än så här för att kunna hjälpa mig..

tack på förhand
Jimmy2 här på garaget

I Feel Need, A Need For Speed
Volvo 940 (1991)
Volvo V70N (2004)
Tab Rycketofta Racing
2 april 2009 · 292 Inlägg

Lambda sonden?

//Rycketofta Racing
Jimmy2
2 april 2009 · 31 Inlägg

jo det ger ju säg självt men jag menar om det är den som är pajj eller om det är någonting annat som kan vara felet..och hur kan jag kolla om lambda sonden är sönder?

I Feel Need, A Need For Speed
Volvo V70N (2004)
Volvo 940 (1991)
_ralle_ Servicetekniker
2 april 2009 · 235 Inlägg

kolla så inga vakumslangar är trasiga sitter en lite slang bit som ofta spricker på högersidan av insuget nere vid termostathuset typ.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Jimmy2
2 april 2009 · 31 Inlägg

okejokej låter kanon ska jag kolla upp..vad går slange till som du menar då???termostaten sitter väl nästan ovanför typ ovanför servon?

I Feel Need, A Need For Speed
Volvo V70N (2004)
Volvo 940 (1991)
Christian S
2 april 2009 · 4 816 Inlägg

den slangen han menar sitter på gaveln på insuget mot servon och går imellan insuget och plaströret mellan LMM och turbon och det är rätt vanligt att den går av och då brukar man få felkod/er som har med adaptiv lamdaregelering att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Pinnenpabacken
3 april 2009 · 402 Inlägg

Du har inte nån dålig öppen dump eller så? Om de inte håller tätt, och tar tjuvluft så får du
de här felkoderna, som indikerar fel blandning. Till 99% så tar den tjuvluft någonstans.
Kolla över alla vacuumslangar, och även tryckslangarna så hittar du säkert felet. mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang