4331
Sök

Saab 9-5 2,3 T -01 Motorhaveri eller vad???

3 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Var ute O körde nyss med bilen, tankade O allt var frid O fröjd!!! Bilen gick bra, körde på 4ans Växel men tyckte att bilen gick trött så jag växla ner till 3an men då tappade den helt effekt...körde åt sidan o stanna bilen...

Obs! den dog inte av sig själv utan jag stängde av...tyckte varningslampam och oljetryckslampan lös  ,e inte helt säker på om det även var andra lampor som lös...gick så fort. Prova starta o startmotorn går runt men den bluddrar liksom, oljelampan o varningslamapn lös då. Jag vågar inte pressa motorn något heller. Det kommer även in en söt doft i kupèn av något...aldrig kännt den doften i bilen förut.

Varningslampan och oljetryckslampan har vid ett annat tillfälle lyst(kort endast 1 sekund) men då kolla jag oljemängden och det var en aningen lågt så jag fyllde på och lampan tändes aldrig Igen.. Har dock fått lov att fylla på olja då och då för jag tycker att det varit lågt...någon mer som har/haft detta problem...en del säger att det e vanlig på just 9-5 orna..

Vad kan det annars vara...luftmassemätaren?? Något annat förslag?

//Lella
Senast redigerat av Lella (4 april 2009)

7 281 Inlägg
4 april 2009
Snälla sluta gör en stor bokstav i början på varje ord, riktigt jobbigt att läsa.
9-5or kan dra en hel del olja tyvärr...

Sen är det verkligen inte bra att oljelampan lyser! Om den bara mäter trycket och den börjar lysa så är det verkligen farligt lågt.

När du märkte att den tappade orken såg du ifall det kom ett stort blåaktigt avgasmoln bakom bilen?

3 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Hej! sorry att det blev jobbigt att läsa men när jag skrev inlägget så var capslock nere o hela texten var med stora bokstäver..När inlägget sen publicerades så blev det med stor bokstav i varje ord..konstigt men ej min mening o mitt fel.

Nej vet det där med oljetryckslampan men prata med en på verkstad o han kunde garantera att inget var att oroa sig för så länge bilen gick rent. Alla servicar har utförts till punkt o pricka så oljebyte o filter är bara 500 mil sen..men reagerar över att det är märkbart lite olja i bilen mellan varven..fyller då på. (Mobil1 olja endast)

Inga blålila måln har jag noterat förutom i morse.. då kom en rejäl puff tyckte jag...turboras?

7 281 Inlägg
4 april 2009
Dom flesta bilar ryker lite när dom är kalla så det behöver inte betyda turboras.
Däremot om man gasar på och det blir ett stort moln bakom så brukar det nästan alltid betyda det...

Som jag har förstått det så har tyvärr 9-5an lite sämre kolvringar som kan orsaka att den drar en del olja.

Du kan alltid plocka ner avgassystemet eller en tryckslang och känna på impellern i turbon ifall den glappar mycket.

378 Inlägg
4 april 2009
Kalla  brukar ryka, vissa lite när dom är varva.
men kommer det moln genom hela registret från kall varm så är något fel.
Kan ju tyda på sån enkel sak som för tunn olja också.

// KimpaaBooY

3 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ok.. nej har aldrig märkt något violett moln när jag gasat eller kört..enbart om bilen varit kall som du säger..

Synd att man inte han reagera riktigt vilka lampor som lös när den tappa effekt.. kan jag felsöka i motorn efter ev fel.. eller måste motorlampan ha tänts för att spara i minnet...Det kanske den gjorde oxå?

Den sötaktiga doften som jag noterade efter stoppet... kan det vara topplockspackningen...eller glykol som läckt ur i oljan på nått sätt? fan vill inte laga......

Sök