Hej. När jag kör dör motorn efter ett tag. När jag kollar i motorrummet ser jag att rotorn har spruckit i två delar och fördelarlocket har gått hål i. Jag har bytt rotor och fördelarlock tre gånger och det händer gång på gång. Vet någon vad som är problemet? Tack Fredde
Jag kände efter och den satt rätt bra tycker jag, inget glapp i sidled alltså. Men felet borde ju vara något med fördelaraxeln tycker jag också. Det sitter en lite metallplatta på insidan av rotorn som lossnat varje gång rotorn spruckit. Kanske har den något med det hela att göra.. Men om det ändå är glappt, räcker det med att byta bussningarna?
En för kort tändkabel mellan fördelarlock och tändspole och en inspirerande körning kan vara problemet, motorn gör sig en hel del vid extrem påfrestning och då sträcker sig kabeln och drar med sig fördelarlocket och sen går rotorn i locket och sen är det kört. Låter otroligt men kan faktiskt vara felet, har själv råkat ut för detta och det tog en stund innan jag kom på felet.
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.
Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig. Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor. Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.
Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig. Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor. Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.
men nu är det så att orginal tändkabel också är förkort om motorkudden är paj
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.
Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig. Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor. Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.
men nu är det så att orginal tändkabel också är förkort om motorkudden är paj
Om det nu är kuddarna som gjort sitt och är helt av så bör vederbörande har märkt detta, om inte annat så låter det illa och känns väldigt skumt. Men ingenting av detta är nämnt. Och tändkabeln kan vara bytt på den bilen ett antal gånger under åren, det vet varken du eller jag. Men vad vet jag!? Har ju bara 40st 240 under 20 års tid att jämföra med...
Jag kände efter och den satt rätt bra tycker jag, inget glapp i sidled alltså. Men felet borde ju vara något med fördelaraxeln tycker jag också. Det sitter en lite metallplatta på insidan av rotorn som lossnat varje gång rotorn spruckit. Kanske har den något med det hela att göra.. Men om det ändå är glappt, räcker det med att byta bussningarna?
har du haft fördelaren löst och provat om axeln är skev eller glapp?
Ovanligt problem. Men stämmer fördelare med fördelarlock. Samma märke osv. Eller är de så att den lossnar i Fördelarhuset och blir sönderslagen så. Låter väldigt knepigt.
Problemet löst! Stort tack för hjälpen. Problemet var att vänster motorfäste var slut och att tändkabeln i.o.m. detta drog i fördelarlocket när man gasar på och motorn då lyfter sig åt höger.
Speciellt om tändkabeln är utbytt så kan man få detta fenomen, eftermarknaddelar har en tendens att inte riktigt eftersträva samma form och längd som originalet. Problemet uppstår inte heller på alla modeller då det skiljer en del mellan årsmodeller och vilken tillverkare man haft för stunden.
Låter bra de. Själv åker jag med förstärkta kuddar från Kg i min bil. Samt att ja vart tvungen att korta av kabeln lite. men motorn rör sig inte nå många mm längre.
Monterade in en MSD Blaster 2 spole så ja byte kabelns kontakt på den.