2270
Sök

Saab og9-3 startar inte.

371 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Jag skulle ut och åka idag. Hade varit ute med bilen en stund innan så den var lite halvvarm när jag startade den. Körde iväg med den, men kom bara runt hundra meter innan den dog vid en acceleration. Därefter startade den inte, utan jag fick knuffa tillbaks den till parkeringen :p

Vad tror panelen? Har testat med en kompis tändkassett utan resultat. Lade märke till att varvräknaren inte rörde på sig när jag vred på starten trots att motorn gick runt för fullt. Klockrent fall av kass vevaxelgivare? Om nu så är fallet så brukan motorn starta snällt när den är kall om jag inte har fel? Blir spännande imorgon tongue

EDIT: Såg nyss att varvräknaren inte alls ska röra på sig när man drar på starten, så nu gissar jag på att det är bränslepumpen (halvt år gammal biltemapump mad)
http://www.garaget.org/video/v1bjohjckyzr
Senast redigerat av NiV3Rt (4 april 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

2 164 Inlägg
4 april 2009
Kolla så de inte är DIn som fel på!

MVH

371 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Testat med en kompis DI utan resultat wink
Kikat vidare lite idag. Jag hör inte bränslepumpen när jag drar igång tändningen, vilket jag gjort innan om jag inte minns fel. Ska provbyta idag eller imorgon. Har en fungerande pump liggandes. Måste bara såga till ett "specialverktyg" för att lossa den gängade ringen.

38 Inlägg
4 april 2009
HUr pumpen går på 9-3 vid start är lite olika.

Första gången man startar den efter att den varit av i längre än X min. Så går pumpen permanent genom hela starten. Har man avbrutit starten och försökt igen så går itne pumpen igång för ens motorn startar, eftersom systemet vet att tryck redan är uppe. Pumpen går då inte, vid utebliven start för ens trycket fallit igen efter X min, det är dock programmerat med timer (löjligt). Kommer inte ihåg hur många minuter det är.

Men en walbro pump är oftast helt död om den är paj så får du liv i den så funkar den.

Prova att knacka på BTR'en om den är kass kan den göra motorn sur.
Det har jag varit med om. Riktigt svårt att upptäcka.

Saab4ever

371 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Var tydligen så. Bränslepumpen låter när man drar igång tändningen när man inte har rört den på ett tag.

Kikade lite på BTR. Vacumslangen var mer kol än gummi. Har faktiskt ingen riktig koll på om det kan orsaka mina problem?

371 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Det var ett rätt pinsamt fel får jag väl säga tongue
Tog loss slangen i motorrummet för att se om det kom nåt bränsle vilket det inte gjorde. Detta TROTS att pumpen lät. Jag var i färd med att byta bränslepump och upptäckte en liten lustig grej när jag plockade upp bränslearmaturen.

Biltemapumpen har en anslutning på 8mm medan originalpumpen är på 6mm. Jag fick därför skarva på en slang. Vid den skarven hade slangen glidit av, vilket förklarade varför pumpen lät trots att det inte kom nåt bränsle. Ett pinsamt gratisfel helt enkelt smile

EDIT: Glömde att tacka för alla tips jag fått här i tråden smile
Senast redigerat av NiV3Rt (5 april 2009)

Sök